Gipsplade uden på dåse til stikkontakt - har dette nogensinde været lovligt?

Hej alle,
I forbindelse med, jeg ville skifte nogle stikkontakter, er jeg stødt på at der i et rum sidder en gipsplade mellem selve dåsen og så kontakterne.
Det synes jeg ser rimelig mystisk ud, men spørgsmålet er om det er værd at tage fat i ejerskifteforsikringen og få det lavet ordentligt - og dette er jo selvfølgelig også kun en mulighed hvis det faktisk var ulovligt på det tidspunkt, det blev installeret. Her er småbørn, så hvis det ser farligt ud, må I meget gerne sige til! der er tale om en 10-12 stik, hvor det er sådan.

Jeg har vedhæftet et billede af et "tomt" stik uden elkabler (dvs I skal IKKE tage stilling til at der på billedet er træ inde ved dåsen - det er der ikke i de strømførende installationer - men blot at der er en gipsplade uden på den grønne dåse)

Mange tak for hjælpen!
Ditte
Hej alle, I forbindelse med, jeg ville skifte... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
jenshøj skrev den 07-10-2025 09:26:30

Så længe stikkontakterne sidder ordenligt fast (afbryderskruer), er der alt efter udførelsestidspunktet sandsynligvis ikke noget ulovligt. 

Ah, tusind tak for dette. Der er samlinger af "ledninger", altså, når strømmen skal sendes videre til næste kontakt i rækken, men disse samlinger laves direkte i kontakten, og altså ikke i en særskilt muffe. (undskyld mit manglende fagsprog!  håber det giver mening) - og så er det dermed OK?

Tak også til jer alle for tipsne om afbryderskruer, dem må jeg skaffe!
Hele dette projekt startede nemlig med, at jeg lagde mærke til at visse kontakter var løse, når man tog et stik ud, og det vil jeg gerne snart værefri for!
Da ​der er en dåse bagved må der gerne være samlinger.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også