Design af bedste ventilationssetup til badeværelse og teknikrum

Jeg er i gang med at kigge på ventilatorer til to forskellige formål i mit rækkehus:
  1. Den ene ang. transport af varm luft til mit køkken fra et (meget varmt) tilstødende teknikrum
  2. Den anden er helt klassisk ventilering på mit badeværelse (som ikke har vinduer)
#1: Transport af varm luft til mit køkken fra teknikrum
  • Da vores ejendom har et teknikrum, som altid er meget varmt, vil jeg gerne udnytte dette ved at bore et hul gennem væggen mellem teknikrum og køkken, så jeg kan transporter den varme luft ind i køkken. For at kunne gøre dette skal jeg bruge en ”udsugning”. Det væsentlige er egentlig bare at den er lydsvag og kan indstilles til at køre periodisk og via app. Jeg har fundet den her model, som jeg dog synes er dyr ift. min ret simple formål: Air Pro Harmoni Wi-Fi Derudover er den større end det Ø100 hul, som jeg pt. har (og gerne vil begrænse ventilatoren til)
Spørgsmål: Nogen der har gode ideer til hvordan jeg bedst understøtter mit behov her? Det er jo ”bare” en simpel udsugning jeg søger med trådløs betjening.

#2: Klassisk ventilering på mit badeværelse
  • Jeg har researchet nettet (og her på lav-det-selv), og fundet frem til at Fresh Intellivent SKY er et godt bud, hvis jeg gerne vil have en lydsvag ventilator, som kan fjernstyres gennem app mm. Virker til at folk har gode erfaringer med den. Et minus er dog at den ikke trækker luft ind udefra, hvilket jeg tror vil være godt, qua den dårlige udluftning pt.
  • Hvis jeg skal bruge en model, som både ventilerer luft ud af rummet, men også trækker frisk luft ind, er jeg kommet frem til denne model: Air Pro Bath Harmoni Denne er dog også Ø150
Spørgsmål: Er der nogen af jer der har erfaringer med Air Pro Bath Harmoni? Eller har andre gode bud på ventilatorer, som trækker luft ind udefra? Udover den skal være nogenlunde lydsvag og have god ydeevne, så vil jeg gerne at den har sensorer og kan styres/instilles app.

Alle gode input er velkomne!
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1: Du skal være opmærksom på at varm luft indeholder meget lidt energi. Har du målt temperaturen i teknikrummet?

I rum med betongulv indeholder den øverste millimeter beton, samme mængde energi som alt luften i rummet. Indblæst luft skal derfor være mindst 20 grader varmere end luften i rummet, hvis det skal give lidt mening. Er det 5 grader, bliver varmen opsuget af gulv, loft og vægge stort set øjeblikkeligt. 

2: En ventilator til et badeværelse må kun suge ud. Hvis den blæser ind, kan fugtighed blive presset ud i byggematerialer. Når en ventilator i et badeværelse har bragt fugtigheden ned, er der ikke grund til at ventilere mere, medmindre der opholder sig mennesker i lokalet. Man kan forbinde en ventilator så den er styret af fugtighed og lys. Der er ingen regulerings fordele i en app til en ventilator, så du skal kun have en sådan, hvis du kan lide at kigge på den. 
#1: Ok, tak for god info! Det var jeg ikke opmærksom på. Jeg kender ikke den præcise temperatur i teknikrummet, men der er meget varmt… det sagt er der dog nok ikke 20 grader varmere. Vi har trægulv i vores køkken, men ud fra hvad du skriver, lyder det ikke som om, det giver mening at lave det setup, som jeg tænkte. Forestillede mig bare at varm luft ind = varmere i køkkenet

.#2: Tjek. Jamen så skal vi vel bare have Fresh Intellivent SKY ventilatoren.
Jenneren skrev den 07-10-2025 15:50:03

#1: Ok, tak for god info! Det var jeg ikke opmærksom på. Jeg kender ikke den præcise temperatur i teknikrummet, men der er meget varmt… det sagt er der dog nok ikke 20 grader varmere. Vi har trægulv i vores køkken, men ud fra hvad du skriver, lyder det ikke som om, det giver mening at lave det setup, som jeg tænkte. Forestillede mig bare at varm luft ind = varmere i køkkenet

.#2: Tjek. Jamen så skal vi vel bare have Fresh Intellivent SKY ventilatoren.

Vær også ops på at de rkan være ting og sager - bla isolering i teknikrummet som du ikke er særlig godt tjent med bliver suget ind i køkkenet.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Trægulv er lettere og har en anden varmefylde, så der er det de første 2-3 mm. Pointen er den samme.

Der skal ikke ret meget energi til at varme luft op. For at holde temperaturen i et rum, skal gulv, loft og vægge også varmes op. Luft er meget dårlig til at flytte varmeenergi. Tænk på et bryggers en kold vinterdag. Døren skal ikke stå åben ret længe før det meste af luften er skiftet ud med kold udeluft, så det er hundekoldt. Men lukker man døren, er varmen tilbage i løbet af et øjeblik.  

Vand er godt til at overføre varme. En liter vand inderholder for hver grad, den samme energi som 4 kubikmeter luft.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis