Ru/pulver overflade ved spraymaling

Hej Lav-det-selv

Jeg har været igang med at renovere nogle stole og har fået spraymalet dem nu. Det er gået rigtig fint men oplever et lille problem. Når de er tørret og kan berøres er der en let ru overflade på stolen. Det er ikke det store de fleste steder og ville acceptere det normalt, men lige på sædet er det ekstra rugt, hvilket er det område man helst ville have mindst rugt, også især fordi der er områder på stolen hvor det er formået at blive helt glat.

Min proces har været
- Jeg har slebet stolene fri for maling med K180
- Tørret dem af for støv
- Derefter malet dem med pensel med grunder og maling
- Efter de har hærdet, slebet dem glatte med K240
- Tørret af for støv
- Spraymalet dem med Malerpistol med tryk på omkring 3 bar

Har nogle bud selv på hvad kunne være årsagen, men vil meget gerne have input hvis nogen kan udspecificere problemet bedre, sådan så jeg måske stadig kan nå at få dem helt glatte.

- Da stolene blev malet stod de oprejst, og gjorde at malerpistolen blev holdt i en vinkel (Beholderen sidder under pistolen og ramte kanten af stolen så skulle holdes i 45 graders vinkel) som måske har gjort at malingen er trukket hen, frem for at have malet dem ved 90 graders vinkel. Muligvis har den også trukket luft med ind hvis ikke røret har været helt sunket ned i malingen.

- Overfladen af sædet virker til at være en MDF plade fremfor bøgetræ som resten af stolen og om det har
noget at sige.

- Ved ikke om luften fra dyssen bløder ud og ender med at skubbe til malingen (Virker til der kommer striber når man maler over og maler en ny linje.

Jeg tror selv mest på at det er luften som trækker/skubber malingen, men vil meget gerne høre hvad folk eventuelt tænker og kan foreslå.

Lige nu er min egen plan at øve mig på nogle MDF plader med sprøjtemaling og se om jeg kan få et bedre resultat med en anden teknik (Ikke den store forbedring efter at have prøvet nu), og eventuelt ligge stolene ned ved malingsprocessen for at kunne få en 90 graders vinkel. Vil også slibe sæderne glatte igen med K400.

Har også læst lidt at et filter kunne hjælpe, så det vil jeg også spørge om i malerbutikken, men syntes som sagt jeg kan se malingen skubbes af luften ved malerprocessen så tror det er det primære problem.

Beklager den længere forklaring, ville bare forsøge at give det fulde forløb med. Har selv gjort en masse overvejelser, men forhåbentlig kan nogen med mere erfaring specificere hvad der er den mest sandsynlige årsag.

Tak på forhånd og ser frem til at læse jeres svar/forslag.
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Malingen begynder at tørre inden den rammer emnet.

1: Kortere afstand.
2: Tykkere lag som lettere flyder sammen.
3: Sprøjt vådt i vådt.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også