Fjerne emhætte fra Genvex

Jeg skal flytte i et rækkehus. ​
Der er ​et Genvex anlæg, hvor ​emhætten skulle være sat til. 

Men jeg vil gerne lave køkkenet om, og vil ​i den forbindelse hellere have en kogeplade med indbygget emhætte. ​

Men ​kan jeg bare slukke for emhætten på Genvex anlægget og sætte en prop i røret? Eller ​vil det påvirke ​anlægget negativt? 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan afmontere røret på loftet og proppe af, Det vil ikke påvirke anlægget. 
Det er sådan at man tænder anlægget op med større sug når emhætten tændes. Det sker så ikke i fremtiden. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Du skal være sikker på, hvad der menes med at emhætten er sat til Genvex-anlægget.

I moderne tryktætte huse kobles emhætten elektrisk sammen med styringen af Genvex anlægget. Det er ikke normalt at lade luften fra emhætten gå op i varmeveksleren, da det ikke er godt med fedt i veksleren.

Emhætten suger luft ud af huset, der kan derved opstå vakuum i et tryktæt hus, så det kan være vanskeligt at åbne yderdøren. Man lader Genvex styringen kompensere ved at have mindre udsugning når emhætten kører.

Hvordan skal jeres nye emhætte virke? Er det med udblæsning, som den I har nu, eller er det med recirkulering, hvor fugtigheden fra gryderne forbliver i køkkenet?

Hvor gammelt er huset? Det er cirka 20 år siden, det blev et krav med tryktætte huse. 
Det er helt nybygget. Det er en lejebolig.

Der er en anden i et identisk hus, der har sat en prop i. Og slukket for emhætte delen på Genvex systemet.
Det er dog ikke noget hun har fået lov til ,men noget han bare har gjort. 

Jeg er bare ikke interesseret i at gøre det, og så risikerer at indeklimaet bliver dårligt eller lignende. 

Boligselskabet nævner noget om at de umiddelbart ikke mener at man bare kan sætte en prop i. 
Da det etablerede emfang er en del af det samlede luftskifte i boligen, og kan derfor ikke lukkes af, uden at systemet skal kalibreres og grundindstillingen ændres.

Så de mener ikke at det er muligt pga reduktionen i luftskiftet i forbindelse med aflukning af emfanget, så ikke længere lever op til lovkravet om aktivt luftskifte i boligen.

Selvfølgelig vil du få et dårligere indeklima, hvis du propper en emhætte med udblæsning af, og erstatter den med emhætte med recirkulation. Det vil øge fugtighed og antallet af partikler i luften under madlavning. Men det har næppe nogen mærkbar sundhedsmæssig betydning. Ventilationsanlægget kører stadigt, så luftudskiftningen vil være større end hvad mange andre har.
Men i teorien er boligselskabets konklusion korrekt. Du ændre på installationen, og så skal det reguleres ind igen. 
MEN i praksis har det ingen betydning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis