Jordspyd - et eller to?

Bor i et ældre hus, hvor der omkring år 2000, i forbindelse med støbning af badeværelsesguld, er etableret jordspyd i badeværelsesgulvet og derfra en jording til eltavlen. Jordspyddet kan tilgås via en lille lem i badeværelsesmøblet og jeg kan se der går 2 x 1,5 mm2 gul/grøn kabler i flexrør til eltavlen, hvor det er monteret i klemmen øverst. Min elektrikerven har aldrig været imponeret over denne installation! Fra jordspyddet går desuden et kabel, muligvis 4 mm2, ind i betonen. Kan også se lidt rionet, så tænker det er jording af rionettet i betongulvet. 

I forbindelse med vi fik varmepumpe for et par år siden etablerede vi en undertavle i fyrrummet. Fra forsikring (sikringsgruppe) i eltavlen trak vi en 5G10 mm2 over gårdspladsen til den nye tavle - og dermed fortsatte den oprindelige jording.

Nu skal der sættes lader op til elbil i undertavlen og i den forbindelse vil vi sætte et nyt jordspyd op. Da vi i sin tid sætte den nye undertavle op sørgede vi for et lille kabelrør blev ført igennem udefra og ind i tavlen, så vi nemt kan trække kabel ud og montere jordspyd på gårdspladsen foran fyrrummet. Jordingen vil dermed gå til undertavlen.

Spørgsmålet er nu, hvad vi skal gøre med det oprindelige jordspyd/jording? Elektrikervennen foreslår vi afmonterer jordingen, så det udelukkende bliver det nye jordspyd der virker. Nu er jeg af en anden elektrikerbekendt (som ikke hjælper med opgaven:-)) blevet opfordret til at beholde jordingen til den gamle eltavle. Hvad tænker I? og hvad med udligningen til rionettet, kan det beholdes, hvis jordingen fra det gamle jordspyd til eltavlen fjernes? 

På forhånd tak!
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den gamle jordledning til rionettet ligner 2,5 mm2. 
Der er absolut ingen grund til at fjerne den gamle jordforbindelse. Jeg kan overhovedet ikke komme i tanker om et eneste argument for at fjerne den. 
Det er udmærket med endnu et jordspyd ved elbil-lader, 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis