Hej alle
Emnet har sikkert været oppe nogle gange, men hver projekt er jo aldrig præcist det samme/samme fremgangsmåde/problemstillinger osv, så tillader mig lige at spørge i dette forum 🙂
Udestuen står på punktstøbt 100x100mm trykimprægneret rem. Udenomsarealerne giver anledning til en smule nedsivning af regn/fugt under rem/i udestue, så derfor tænker jeg at lave et let terrændæk uden beton jvf. Træfakta12 Lette terrændæk, hæftet, som jeg har købt.
Men jeg har kun 15 cm stabilgrus under remmen, for så kommer nemlig den rå jord nedenunder.
Tænker at lave det således i følgende rækkefølge, nedefra og op.
*Grave ca. 20cm af under remniveau.
*Lægge Volierenet med 6x6 mm. masker og 0,9 mm. trådtykkelse som rottesikring under hele udestuen og fastgøre det under remmen, fordi eternitpladen udenfor kun dækker selve remmen, da håndværker som sætte den op, mente det var nok, da vi skal have fliser i hele haven, men jeg vil være mere sikker på ikke at få rotter ind i udestuen/isolering
*Lægge 5cm cm. afretningsgrus ovenpå Volierenet og stampe og afrette det.
*Udlægge det 1. ,absolutte minimumslag af trykfast isolering, Sundolit S250 jvf. Træfakta12 Lette terrændæk, nemlig:
150 mm, som er kapillarbrydende.
*Radonspærre, som også virker som fugtspærre, da der kommer rigtig meget fugt op fra jorden, som er tapet/limet på rem/sokkel hele vejen rundt, da min kommune er helt oppe i det røde felt, radonmæssigt.
*100mm trykfast isolering Sundolit S250
*22mm fer og not spånplader limet sammen.
*Vinylgulv med lille liste hele vejen rundt i kanten
Jeg vurderer umiddelbart, at der bliver flere cm. luft under remmen, så den ikke bare står og "sopper" i fugtig stabilgrus.
Det er et bekosteligt projekt, da den trykfaste isolering alene koster minimum kr. 7000.
Så tænker jeg også på hvor meget jeg får ud af at betale så meget bare for materialer til det. Det er jo immervæk bare en udestue.
Kommentarer til ovenstående løsning samt et forslag til billigere/nemmere løsning er meget velkomne, tak🙂🙏