Opklodsning af nye vinduer

Hej alle,

Utallige tråde omkring det her, men det er mig ikke klart hvordan det gøres bedst. Jeg skal have skiftet mine topstyret vinduer i hele huset og har ifm. Noget renovering fået 2 nye vindueshuller, hvor en murer har lavet false. 

Han sagde skråstøbningen under vinduet til sålbænk laves efter vinduet er sat i. Vådt i vådt men den skiffersålbænk som jeg ønsker. 

Dvs. Jeg har 8 cm under vinduerne som jeg skal have klodset op(ja der er høj hældning på eksisterende sålbænke) 

Formuren er mursten, 75mm isolering og bagmur 75mm gasbeton. 

For at skrå støbning bliver ens har jeg kun 2cm bagerst på murstenene at klodse op på og det er som om det er noget vakkelvogn at klodse 8cm op på og vinduet skrider nemt indad mod hulmuren)

(Ja første gang jeg havde vinduet på plads og kilede det fast faldt det ud for mig da jeg åbnede og skulle til at bore for til karmskruer 😟)

Så jeg søger råd og løsninger til ​klodser eller beslag som bedre kan holde vinduet på plads under montering. 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Under montering står det på klodserne, og så kiles det fast helt øverst og nederst. Sætter man mange vinduer i bruges der luftpuder. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det der murer-hack med at støbning af skråkant først gøres vådt i vådt efter vinduets montering har jeg også været i - og sagde nej af flere årsager! Bla at en del af husets andre eksisterende sålbænke ikke længere sad fast fordi det var sådan det var udført oprindeligt. Skifer er sort og bliver varmt og udvider sig, dvs det ad åre kan slå fra i lagene og løsne sig fra betonen. Derudover også risiko for en god kuldebro under vinduet når beton presses indad, det var også sket på en del af de oprindelige vinduer hvor sålbænk sad løs.

Så satte foden ned overfor mureren der sørgede for at skråkant blev støbt inden vinduet blev monteret. Sålbænk blev så efterfølgende fastgjort med flexibel fliseklæb.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for foreløbig svar også vedrørende sålbænk støbning. I mit hoved ville jeg også først støbe betonen skråt og lade det tørre op herefter lime med flexklæber. 

Men problemet lige nu, hvis jeg skal sætte vinduer i de nye vindueshuller er, at opklodsning bliver 2cm tyk og trykker kun på den forreste 1/3 del af vinduet. Resten af vinduet svæver i hulmuren. Det giver en vis ustabilitet og jeg er alene om montering. 

Samtidigt skal vinduet op til bjælken der ligger ovenpå murstene(sådan er det på resten af huset) 

Ville der være noget i vejen for med nogle brede vinkelbeslag i falsen på formuren(for at tage vægten mere centreret) som så går lidt ind i hulmuren, for at jeg kan stille vinduet i dem dernæst støde klodser hårdt op under disse?
Jeg ​lavede en støbeskabelon og støber sålbænke før isætning af vinduer. Virker mere fornuftigt for mig 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis