Størrelse af buffertank

Jeg har en brændeovn med vandtank, der (teoretisk) giver 8 kW på vandsiden.
Dertil har jeg nogle solpaneler (36 vacuumrør).

Jeg har en 200 L VVB med én almindelig spiral og én spiral til solvarme. 

Jeg har radiatorer i 2 relativt dårligt isolerede rum på samlet ca. 20 kvm lige nu as we speak, som ikke er koblet på lige nu, men som bare skal stå og fyre for fuld skrald om vinteren, indtil jeg til foråret får lavet gulvvarme i de samme 20 kvm. 

Planen er, at brugsvand prioriteres først for derefter at varme "det sorte vand" i buffertank en (som også skal have 2 spiraler som VVB).

Hvor stor en buffer ville I mene, er et godt valg?
Jeg legede selv lidt med 1.000 L, men jeg er bange for, at det er lidt overkill.

Brændeovnen kører fra morgen til aften om vinteren. 

På forhånd tak! 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Energien i 1000 L buffertank med en tempforskel på 70 til 40 grader = 30 grader er: 1000*4.18*30=130 MJ. 

Det svarer til 130.000/8 kW/3600=4½ timer ved fuld power. I praksis burde det give dig ½-1 døgns varme i radiatorerne afh. af dit hus og hvor koldt det er udenfor.
Mange tak. Det var også nogenlunde den beregning, jeg gjorde mig. 

Spørgsmålet er mere, om 1000 L er for meget. Om 500 eller 750 L er bedre? Men det må jo heller ikke blive for varmt i buffer, hvis varmen ikke afgives effektivt nok i radiatorer, så varmen hober sig op i buffer. 

Det handler jo også lidt om pris og plads versus effekt. 

Thomas_Mygind skrev den 03-10-2025 17:58:11

Energien i 1000 L buffertank med en tempforskel på 70 til 40 grader = 30 grader er: 1000*4.18*30=130 MJ. 

Det svarer til 130.000/8 kW/3600=4½ timer ved fuld power. I praksis burde det give dig ½-1 døgns varme i radiatorerne afh. af dit hus og hvor koldt det er udenfor.

Thomas_Mygind skrev den 03-10-2025 17:58:11

Er det en gængs beregning man kan bruge selv til andre forhold / huse også? 

Hovedproblemet er at finde ud at hvad ens strategi er. 
Vil man købe billig strøm og gemme varme i en buffertank, vil man have et for stort anlæg og få mere støjproblemer, hvor meget plads har man, vil man have et kompleks eller simpelt anlæg, kan man selv sætte anlægget op m.v.

Et godt sted at starte er at finde ud af hvor stor en varmepumpe man skal have. Her bruger jeg:
https://forhandler.dvi-energi.dk//beregning
Thomas_Mygind skrev den 04-10-2025 21:21:19

Hovedproblemet er at finde ud at hvad ens strategi er.
Vil man købe billig strøm og gemme varme i en buffertank, vil man have et for stort anlæg og få mere støjproblemer, hvor meget plads har man, vil man have et kompleks eller simpelt anlæg, kan man selv sætte anlægget op m.v.

Et godt sted at starte er at finde ud af hvor stor en varmepumpe man skal have. Her bruger jeg:
https://forhandler.dvi-energi.dk//beregning

Tak! Er det ikke også et parameter at undgå mange start/stop ved at bruge en akku tank til at sikre længerevarende drift, som så også kan planlægges uden om 17-21 tariffen?

Må være ærlig og sige at rådgivning om varmepumper er en jungle, hvor det som lægmand virker svært at navigere i et marked, hvor der heller ikke er standardiserede produkter. Det er nok bare sådan det er med komplicerede produkter, men jeg synes virkelig det er svært - og at dem, jeg kender, ofte har problemer. 
Annonce
Jo antallet af start/stop må ikke være for høj - helst ikke mere end 180.000 gange i VP's levetid.

Men med en 1000 L buffertank så kan du nok nøjes med 2 gange om dagen ==> 180 år !!
Thomas_Mygind skrev den 06-10-2025 09:12:52

Jo antallet af start/stop må ikke være for høj - helst ikke mere end 180.000 gange i VP's levetid.

Men med en 1000 L buffertank så kan du nok nøjes med 2 gange om dagen ==> 180 år !!

Det var også min tanke. Altså ikke lige 1000l, men noget mere substantielt end 50 og en vvb. Plus så kan overskuds solcelleel smides deri også til varme fødder på badeværelset om sommeren ganske gratis 😁

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis