Ingen strøm i lampeudtag, kan ledninger ved afbryder kontakt være forbundet forkert?

Hej😎
Er der nogen der på vedhæftet billeder kan se om der er noget der er forbundet forkert her.
Når man står foran afbryderen er 2stk sorte ledninger forbundet til venstre og der lyser polsøgeren. Til højre er 3stk blå ledninger forbundet og lige nedenunder dem er 1stk rød ledning forbundet. Ude på lampeudtaget på toilettet er der en rød ledning og en blå ledningen og dem slår polsøgeren ikke ud på. Tænker enten afbryder-kontakten er defekt, eller om ledningerne kan være forbundet forkert. . Havde forventet at der ville komme strøm ned på den røde ledning når man tænder på afbryderen🙈Nogen der kan fortælle hvordan man kan måle sig mere frem?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ud fra dine billeder skal de to sorte ind i hullet nederst til højre. Gætter på at den tidligere beboer har lagt lampeudtaget "død" på den nemmeste måde.

Hej Bent Tak for svar
Jeg tænker også noget er forbundet forkert på kontakten. Så du vil mene at de 2 sorte ledninger skal sætte nedenunder så de kommer til at sidde ved siden af den ene røde, kan jeg forstå. Så vil selve afbryder delen ( tænd/sluk) måske ske mellem de 2 sorte og den røde ? Mvh Morten
Det du har er en afbryder med 2 ekstra klemmer, eller en lille lampe i front
Det symbol med den lille skrå streg indikerer at det er her afbryderen er. Så prøv at flytte ledninger som beskrevet af Bent Andersen

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Morten Ras skrev den 01-10-2025 23:00:48

Hej Bent Tak for svar
Jeg tænker også noget er forbundet forkert på kontakten. Så du vil mene at de 2 sorte ledninger skal sætte nedenunder så de kommer til at sidde ved siden af den ene røde, kan jeg forstå. Så vil selve afbryder delen ( tænd/sluk) måske ske mellem de 2 sorte og den røde ? Mvh Morten

Jeps.

Symbolet på afbryderen er entydigt. De to øverste huller er blindhuller (med skrue) der kan bruges til at sløjfe ledningerne videre til næste afbryder/stikkontakt. Det sker med de tre blå (nul).
Pt. er de to sorte (fase) også blot sløjfet videre.
Når du flytter de sorte til nederst højre, bliver de stadig sløjfet videre, men kontakten kan nu aktivere den røde, som er tændledningen til lampen. Den tredje blå er sandsynligvis nul til lampen.
Håber jeg har udtrykt mig forståeligt.

Hej Bent & Ev elmand
1000tak for jeres helt rigtige svar💪
Det var nøjagtig det der var galt, jeg testede lige med et ohmmeter ( selvfølgelig med slukket for strømmen )  mellem den nederste Pol vi snakkede om, og så den røde lednings Pol, og der kunne jeg så også måle at selve kontaktdelen var der mellem de 2 poler

Tak for jeres hjælp 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis