Dimensionering - Varmegenvinding/Ventilation

Hej alle,

Jeg har fået installeret et Genvex varmegenvindingsanlæg i mit hus. Da jeg efterfølgende har oplevet problemer, primært med støj fra den første indblæsningventil (som selvfølgelig går ned i soveværelset), har jeg undersøgt hvordan sådan et system egentlig skal dimensioneres, bla. ved at følge guiden her fra, samt kigget BR18 og DS447 igennem.

Jeg har spørgsmål til selve rørføringen (vedhæftet), som jeg syntes er udført uhensigstmæssigt, ihvertfald ifht placering af den første ventil og hensyntagen til støj. Lige foran den fleksible lyddæmper foran ventilen, sidder et t-stykke. Når anlægget kører ved 50% (som er det den er indreguleret til), kan jeg klart høre en blafren fra ventilen, som jeg tænker er turbulens fra T-stykket? Er der nogen der har nogen kommentarer sådan generelt til rørføringen? Hele rørsystemet er dimensioneret i 160mm rør, samt flex-lyddæmpere sat på hver ventil.

Derudover viser indreguleringsrapporten indblæsning og udsugning på hhv. 118 og 129 m3/t, hvor jeg selv har regnet det frem til at der gerne skulle være 134m3/t (baseret på 0.3l/s) eller 216 m3/t hvis jeg tager højde for 2x badeværelser, 1x køkken, og 1x bryggers. Huset er på 124kvm. Hvilken af de to værdier skal jeg forholde mig til? Og hvis det er den højeste værdi, er det så ved højeste trin på anlægget, eller ved normal drift (indstilling 2 ud af 4)?

Er der nogen råd til hvordan jeg eventuelt kunne lave rørføringen om så jeg ikke oplever støj ved den første indblæsningsventil?

Jeg takker på forhånd :-)
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der bør altid  dimensioneres efter den højeste af enter o,3L7S/m2 eller Samlet værdi af køkken +toilet/bad + bryggers.
For at opfylde gældende lovkrav skal der, i dit tilfælde, indreguleres efter 216m3/h, samt beregnet SELværdi under 1000 Joule.

En indregulering med indblæsning og udsugning på hhv. 118 og 129 m3/t er i min optik uprofessionelt.
Der bør være få m3/h overskud af udsugningen således at der ikke trykkes "uren" luft ud i bygningskonstruktionen.

T-stykker i ventilation er typisk billig/skrabet udførsel, det fremgår også af Guiden.
Du bør udskifte T-stykkerne med 45gr afgreninger.

Kort sagt en gang fuskeanlæg. Der burde være mulighed for reklamationen.

Tak for svar GSH - har fulgt med i mange af dine tidligere kommentarer, så jeg ved du ved hvad du snakker om :-)

Jeg er igang med at kommunikere med montøren, og håber at der kan findes en løsning. Det er heldigvis noget jeg har opdaget inden faktura er betalt.

Vil du mene at det vil være nok at udskifte T'er til bukserør/y-rør, og så ellers holde fast i de 160mm rør i hele kanalen? Eller er vi ude i at det hele skal laves om?
I princippet er det en OMMER.
Ved 216m3/h og Ø160 giver det en hastighed på 3 m/s (2,99) som er over de anbefalede max 2,5 m/s, derfor Ø200 fra anlægget.
I princippet skal anlægget indreguleres ved de 216m3/h samt have en SEL værdi på under 1000Joule for at overholde gældende lovkrav.
Du kan vise montøren Guiden og sige til ham Gå hjem og læse den grundigt og så skam dig 

Anlægget har i øvrigt også Ø200 tilslutning 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis