Er denne stolpe galvaniseret

Hejsa, Er der nogen der der kan svare på om denne stolpe er galvaniseret? Jeg ville gerne bruge den til at lave en snobrødsovn i et bål, men er lidt nervøs for om den giver giftige dampe ved at smide den i bålet
/Thomas
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den ser galvaniseret ud. Men det jo bare zink.

Den er næsten 100% sikkert galvaniseret. Havde den ikke været det ville der være kraftig rust dannelse på den. 
Jeg har lavet 100 vis af snobrød sammen med drenge og piger, da jeg har været spejder leder vel til sammen 50 år 
Trick der gælder for snobrød er at bålet skal være tændt i så god tid at der ikke r flammer men blot gløder. Det er også mere hyggelig at sidde sammen med pinde i bålet end den ene jeg kunne forstille mig være plads til der. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svar. 

Vi ville prøve at lægge røret ind vandret i bålet, så det blev meget varmt, og så kunne man bage snobrød ultra hurtigt inde i røret - lidt lige som en ovn. 

Jeg er bare lidt bekymret for at opvarmning af det galvaniserede stål frigiver zinkdampe og dermed udgør en sundhedsrisiko
Man kan ikke bage snobrød ultra hurtig. Ved meget varme bliver de sorte uden op og ikke bagt inden i. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Smed her. Den er helt sikkert varmgalvaniseret. Lad vær med at smide den på bålet, det afgiver rigtigt nok ret giftige dampe. Og den bliver aldrig egnet til at bage brød, der ville du skulle have fat i et rustfast rør, men sådan et skal heller ikke direkte ned i bålet. 

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
Annonce
Ildstaal skrev den 01-10-2025 07:21:35

Smed her. Den er helt sikkert varmgalvaniseret. Lad vær med at smide den på bålet, det afgiver rigtigt nok ret giftige dampe. Og den bliver aldrig egnet til at bage brød, der ville du skulle have fat i et rustfast rør, men sådan et skal heller ikke direkte ned i bålet. 

Tak for svar. Jeg tror at jeg har googlet mig frem til at jeg skal have et rør i sortstål - det må jeg se om jeg kan finde. Umildbart er det ikke noget der forhandles i den dimension i almindelige byggemarkeder.  

Det er mest for at lave snobrød på alternative måder, men det skal ikke være på bekostning af helbreddet. 
Mvh
/Thomas
Hvad med et stykke røgrør .
Hvis den er ældre (+24 år) vil der være en pæn portion bly i zinken. Så at anvende til førevarer vil ikke være særlig smart  - specielt fordi den bliver varmet så meget op.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Tak for svar allesammen. Jeg tror at jeg gør som johnm foreslår at købe et røgrør at lave forsøget med
Mvh
/Thomas
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis