Carport hjælp

Jeg ønsker rådgivning og hjælp til mit materialevalg og plan af opførelsen af en carport.

Jeg skal bygge en carport med 4 stolper og en afstand på 5,5m mellem stolperne vinkelret.
Der er placeret/nedgravet RBR carportbetonstolperm hvor stolperne skal fastmonteres med en m10x160mm gennemgående bolt og en m8x100mm(60mm gevindlængde) fransk skrue på hver side af stolpen.

Jeg vil bruge bjælker i størrelsen 100x200mm, som skal hvile direkte ovenpå stolpen og fastmonteres med 2vinkelbeslag a 100x100mm per stolpe alså en på hver side mellem bjælke og stolpe + hulplader på hver side mellem stolpe og bjælke. Hulpladens str 100x200mm og 2mm tykkelse, jeg overvejer at smide 2 ovenpå hinanden pr side for at opnå 4mm tykkelse, jeg kunne ikke finde nogen til salg med 4mm tykkele. Jeg ved ikke hvad jeg skal bruge til at fastmontere vinkelbeslag og hulpladerne med ?

Jeg vil bruge spær i størrelsen 49x195mm og de fordeles med ca 40cm imellem hinanden. (Ved ikke om det er for meget eller for lidt)

Derefter ved jeg ikke om det nødvendigt med lægter ovenpå spærene. Str af lægterne 38mm*57mm og have dem med ca 35cm imellem lægterne.

Der tænkes at monteres Rias stålplader ovenpå som tag.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil anbefale at du finder en byggevejledning, og føler den så nøje som muligt. Det lyder som et stor spænd at have 5,5  meter mellem stolperne.

Her er et eksempel på en byggevejledning:
https://www.bygma.dk/globalassets/inspiration/udendors/have/byg-din-egen-carport/ft101.pdf
Bemærk: denne vejledning er til stolper, der er gravet ned. Hvis der bruges stolpesko, til denne konstruktion vil der være stor risiko for at carporten klapper sammen som et korthus. Nedgravede stolper har ikke et svagt punkt, hvor de er fastgjort til stolpeskoene. De kan klare store sideværts vrid kræfter. Det kan stolper i stolpesko ikke.

Hvis der skal bruges stolpesko, skal der være kraftig afstivning af stolperne i toppen. Både for langsgående og tværgående kræfter. Således at der ikke kommer ved stolpeskoene.
Fx noget i stil med dette:
https://siphouse.dk/wp-content/uploads/2024/12/Aethelstan-double-wooden-carport5-04-600x338.jpg

Hvis man ønsker en carport med få eller uden tværstivere, bør man grave stolperne ned. Som den vejledning jeg linkede til først. 
Jeg kan sagtens tilføje afstivere i toppen på begge retninger - kan jeg evt bruge rester fra 100x100 stolper ?
Er det nok eller skal der også afstivningsbånd i toppen?
Det er fint med 100x100 mm skråstivere. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis