Erstatte krybekælder med terrændæk

Hej,

Jeg skal igang med at omdanne tidligere krybekælder til et mere moderne terrændæk.
I den forbindelse har jeg brug for lidt råd og vejledning mht. opbygningen af de forskellige lag.
Den tradionelle opbygning er jo 150mm kapilarbrydende lag i form af ærtesten eller singels, isolering, rionet med gulvvarme hævet over isoleringen og til slut ca. 100mm beton.
I forbindelse med udgravningen nævnte entreprøneren at man kunne undvære/erstatte det kapilarbrydende lag, og erstatte det med mere isoleringen i stedet for?
Er dette korrekt? Jeg har ikke kunne finde noget på, at denne påstand nemlig, alle vejledninger nævner ærtesten eller singels som kapillarbrydende lag.
Der er allerede et sandlag under krybekælder som er ca. 400mm dyb.
Det skal nævnes at det er et gammelt hus fra ca. 1900 og der er opstigende grundfugt i nogle væggene.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Flamingo er i sig selv kapilarbrydende. Det er rigtig mange år siden man brugte ærtesten, leca eller singels under et terrændæk.
En normal bundopbygning er i dag bundsikringssand og 2 lag 200 mm super-eps.

Selvbygger med stort S. 
Og hvis du bruger flamingo - så er det 300 mm der er kravet i dag.

I øvrigt er det nemmere at fylde op med sand og lidt leccanødder og så udligge 2x150mm flamingo og så 12-15 cm til PE-folie(Radon), rionet, slanger og beton/afretning. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis