1 lampe - 2 kontakter

Hej

Vi er lige flyttet i et hus fra 2016, hvor jeg vil sætte en lampe op ved trappen. Der er en kontakt både øverst og nederst på trappen, så jeg antager, at der er lavet en almindelig korrespondanceforbindelse. Lampen lyser bare ikke ved tilslutning.

Bag lampeudtaget kan jeg så se, at der er to fem-polede kabler. Begge nul går i nul, begge jord går i jord, men kun en fase3 går i m1, mens de to fase1 mødes i en samlemuffe.

Er der nogen, som kan forklare, hvorfor man har lavet tilslutningen sådan? Og om den er skyld i, at lampen ikke kan tænde?

Vh Mikkel
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du tilsluttet lampen til nul og M1? Hvis du har tilsluttet til nul og M1 bør lampen lyse. De to brune i samlemuffen bør du montere i klemmen L. Det giver også en mulighed for at finde ud af om lampen virker. Billeder af afbryderne set bagfra giver et billede af, hvilken korrespondance der er brugt.

fase
Vi må gå ud fra at de brune er fast fase og den grå er tændledning fra korrespondance. Du skriver at der kommer 2 femleder kabler. 
Så kan der være den mulighed at den sidste grå er knækket og gemmer sig oppe i dåsen.
Er det tilfældet så skal den sikkert monteres sammen med den anden grå i M1

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis