Jeg kunne godt bruge noget hjælp :)
Vi overvejer at købe et sommerhus fra 1971, hvor sælger har fået lavet en 20m2 tilbygning (samme sted som der stod en gammel uisoleret udestue også fra 1971. Udestuden blev revet ned og tilbygningen lavet helt fra bunden samme sted). Selve sommerhuset er funderet med et støbt randfundament, mens tilbygningen er lavet med en 200mm (trykimprægneret) trærem på skruefundamenter, hvilket i princippet virker fint.
Men nu er vi i tvivl om en konstruktionsdetalje i tilbygningen:
Vores bekymring er, om denne trærem har dårlig holdbarhed fordi der ikke er etableret ventilation under remmen. Der er eternitplade (rottesikring) rundt om træremmen og dampspærre opadtil, så fugten fra joden er helt spærret inde, og så er der god mulighed for opadstigende fugt kan sætte sig på træremmen (kan ikke komme forbi dampspærre). Huset ligger på en nogenlunde flad grund.
Remmen er ca. 2-5 cm fra jorden (se billede 1), så det er ikke muligt at etablere ventilationsriste (ikke nok plads). Man læser ofte at sådanne konstruktioner skal hæves 20-25cm over jorden, alternativt at der skal graves ud og lægges et kapillarbrydende lag.
Det er bygget fornyligt af en tømrer, og udførelsen virker generelt professionel. På nær dét med ventilation, som vi er utrygge ved.
Denne utryghed kommer også fra egen erfaring (se billede 2): Vi har nemlig tidligere selv har fået bygget en delvist opvarmet udestue til vores hus med en lignende træ-rem med 5-10cm luft under remmen... denne var dog hårdt ramt af fugt efter få år (4 år) og vi endte med at lave hele konstruktionen om aht. langsigtet holdbarhed...
Jeg synes ikke jeg kan se nogen regler i BR eller andre steder, at træ-remme skal hæves 20-25cm over jorden, blot nogle "guidelines".
Er der nogen holdninger til, om vi burde være bekymret for opbygningen af den tilbygning ?
I værste fald bliver man jo nødt til at "gøre noget" (fx skrabe 15-20cm grus/jord væk ude fra siden for at skabe den nødvendige ventilations plads (hvis man overhovedet kan)? Og/eller etablere omfangsdræn?), men tilbygningen er jo færdigbygget så det er ikke let at lave grundlæggende om på konstruktionen.
Mange tak for jeres råd.