Sokkel under yderdør

Hej,
Er I gang med at reparere sokkel under en yderdør og troede i første omgang at det var det yderste lodrette lag puds der ville være løst, men det viser sig at være det vandrette lag og her er det 4-5cm flager som kommer af. Jeg kan se at flagerne går helt ind under døren og formentligt helt om på den anden side af soklen. Jeg er nervøs for at det bliver for vanskeligt at murer det op igen da jeg ikke rigtigt vil kunne sætte et bræt på fra bagsiden.

Hvordan skal sådan noget gøres?

Jeg har købt noget cement sokkelpuds - skal dette også bruges nu når det ikke kun er de øverste 2-3 cm det drejer sig om?

Mvh
Christian

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du har hugget det løse væk, kan du fylde hullet op med isolering. Det skal kun gå ud til ca. 3 - 4 cm fra yderkant på karmen. Det er det der kaldes bagstop. Så kan der bruges beton for resten, og det pudses pænt udenfor. 
Du kan med fordel have et bræt i rette højde der hvor mælkebøtten gror. Så danner den leder og styrer pudsbræt når du pudser overfladen. 
Beton kan være støbemiks blandet med cement 6 : 1  Husk at overfladen skal være ren og forvandet. Det er en fordel at lægge lidt beton ind først i et tyndt lag. Putte lidt ekstra vand på det og koste det rund på overfladen. Det kaldes at svumme. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej Ev elmand,
Tak for svaret - det giver mening. Bare lige for at være sikker : Jeg køber beton støbemiks + cement og blander det med 6 dele beton til 1 del cement? Eller er det en færdigblanding jeg skal se efter?
Jeg antager det er fint at pudse med Cement pudsen på ydersiden?
mvh
Christian 
Støbemiks køber man typisk i større portioner, leveret med lastbil, så det er nok ikke aktuel i din situation. Der må være et færdig produkt som kun skal blandes med vand. 
Her er et eksempel LINK  
Men du kan også bruge den sokkelpuds du har i forvejen, til hele omgangen. Det er kun et spørgsmål om prisen på produktet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis