Er det her asbest?

Hejsa :)

Min kæreste og jeg overtog en gammel københavnerlejlighed her den 1. september. Standen er ikke i top, og vi var indstillede på at det var lidt af et håndværkertilbud. I køkkenet er der sat fliser op. Dog mangler der en "stribe" fliser helt øverst, hvor den rå væg er blotlagt. Den tidligere ejer har tilsyneladende opgivet at færdiggøre fliserne. Vi har ikke selv rørt eller gjort noget med denne væg - vores intention er at få renoveret køkkenet om nogle måneder.

Nu er vi så blevet opmærksomme på at der potentielt kan være asbest i gammelt fliseklæb. Er der nogen kloge hoveder, som kan spotte hvorvidt vores væg ser asbest-agtig ud? Min kæreste og jeg er helt grønne på gør-det-selv området, og har derfor ingen baggrundsviden om hverken fliser, mørtel eller fliseklæb. Lejligheden er fra 1935, men der er opsat et nyere IKEA-køkken for nogle år siden.

Håber, at nogle kloge hoveder kan hjælpe os lidt på vej.

God fredag til jer :) 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på siden  
Så længe fliserne bliver siddende er der på ingen måde fare for der kommer asbest ud i rummet, det er først hvis du fjerner fliserne der kan være en risiko.
Og vil i fjerne fliserne, så få lavet en test af fliselimen for asbest..

Vi prøver igen, i morgen --
Mange tak  

Og der er heller ingen risiko ift. det blotlagte stykke af væggen? Vi ved ikke hvad der har siddet der eller hvornår det er taget ned - så i vores uvidenhed, blev lidt nervøse for, om vi har indåndet flyvende asbeststøv som kom fra vægstykket uden fliser. Måske er det en irrelevant bekymring?  

Vi lader fliserne sidde for nu, og får lavet en test når de skal ned. Tak for tippet!
Ikke så længe i begynder at bore, hakke, slibe osv i det.

Når i skal til at renovere er det en god ide at få lave en miljøscreening. Den er kun lovpligtg ved store renovationer (over 1 ton affald). Men ada i alligevel skal håndtere miljøfarlige stoffer som asbest, tugnmetaller, PCB mm korrekt så kan man ligeså godt få en lavet.
Så ved i hvor i skal have professsionelle til at fjerne det og hvor i kan gøre-det-selv med ro i sindet og sikekrhed i at alt håndteres korrekt. HÅndværkerne ved desværre sjældent ret meget om det.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
For lige at svare på tvivlen om den manglende stribe fliser. Det ser ud som om der ikke er brugt fliselim på det stykke. Det er  pudslag eller leca blokke der ses, og det indeholder ikke asbest. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
For mig at se, har der tidligere siddet et skab længere nede. Dette er så udskiftet med et, som sidder lidt højre. Derfor det blottede stykke mur.
Da der aldrig har siddet fliser dér, har der ikke været brugt fliselim på det blottede stykke, og dermed er der ikke noget akut problem. Det er først, hvis i begynder at fjerne fliserne, der kan være problemer.
Tusind tak for alle svarene   Dejligt, at der ikke umiddelbart ser ud til at være nogen akutte problemer.
Vi husker at få en miljøtest, når fliserne skal ned, så vi ​mere afklaring og ro i maven omkring køkkenrenoveringen  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis