Nok engang takker jeg for de gode råd jeg har fået. De betød at jeg sammen med den nye pc også anskaffede mig en docking station (til de gamle data fra min Seagate harddisk) og et externt DVD/CD-Rom drev til de programmer jeg allerede havde anskaffet mig.
Fik så min nye pc leveret i onsdags, Den var som beskrevet preinstalleret med Windows11 version 24H2 og allerede i starten fik jeg rodet mig ud i noget, som jeg ikke syntes særligt godt om. Nemlig en hulens bunke om det med at have data placeret i "skyen", diverse "tilbud" Officeprogrammer (til en "lille" årlig pris) o.s.v. Nå, men installationen skulle jo gennemføres, så.....
Men så var det at jeg bemærkede, at man kunne ændre installationen og gøre den til en "lokal" installation - som jeg ganske rigtigt formodede, at jeg kunne tage "Fuld kontrol" over. Det gjorde jeg så, for det har jeg det bedst med. Det gjorde - formentlig - det også nemmere for mig at installere Firefox som internet-browser og Thunderbird som postsystem. Det er programmer, som jeg har anvendt i ganske mange år og som jeg er fuldt ud tilfreds med. Jeg end-ikke overvejede at installere de nye officeprogrammer - her valgte jeg at installere min gamle Office7 (2007) - det kender jeg og det virker også her under en Windows 11. Word og Excel gør i hvert fald. Wordpad til Windows? Tjaa, med den nyeste version af Windows 11 (24H2) forsvandt også muligheden for bruge Wordpad.
Fredag var min pc så oppe at køre og jeg må sige, at der var en formidabel ændring i hastigheden på, hvordan mine programmer blev afviklet. Eneste virkelige "klagepunkt" var, at reklamer stadigvæk var for dominerende.
Men-men-men. Med gode venners hjælp så fik jeg et par gode links og et par tips:
Først dette link: https://www.pcmag.com/how-to/how-to-remove-most-annoying-ads-from-windows# Efter at have gjort som beskrevet, var de fleste reklamer væk. Meeeennnn....
TV2.dk og Videnskab.dk + et par stykker mere - de var stadig fulde med reklamer.
Men da jeg bruger Firefox som browser, så fik jeg dette vink-med-en-vognstang af en god ven fra London: Firefox FTW!
Been using it for the whole of this century. Slap uBlock Origin on it and forget about ads in the internet as well. Så jeg søgte og fandt det. Og tilføjede det til Firefox. Og samtidig fik jeg også at vide, hvilket program han anvendte istedet for Wordpad, nemlig Notepad++. Så det installerede jeg så også (de basale dele er ret nemme at gå til - men der er mange flere muligheder, som det nok vil tage lidt tid at vænne sig til).
Nu? Jammen alle reklamer er Pist-væk - mine programmer virker som de skal. Og jeg er glad.
Beklager det lidt lange indlæg her - men...... måske er det noget i mine oplevelser, som andre kan bruge.