Plexiglas på vinduesrammen udendørs

Hej har denne lille hytte stående i Nord Norge. Skal bruges til beboelse i vinterhalvåret, og har en del kilder til varmetab. Blandt andet vinduerne som kun er 1 lags. Forsatsvinduer bliver vel egentlig montert på indvendig side, men kan jeg få nogen effekt af at sætte den udvendig direkte ind på den hvide ramme rundt om vinduerne? Fra plexiglas til vinduet vil der blive et hulrum på 5-7 cm. Biltema sælger plexiglas på 120x80 cm som passer perfekt til formålet. 4 mm tykkelse på dem. Løsningen er tiltænkt at være midlertidig så de bliver pillet ned igen når sommeren kommer.

Er dette en fin løsning og tror I det kan mærkes indvendig ifht varmetab?

Hvordan monterer jeg bedst mulig pladerne for at beskadige vinduesrammen mindst mulig?

Med venlig hilsen 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bore små huller ca hver 20-30cm rundt langs kanten i plexiglasset og skrue det fast. Eg 3x30mm skruer mednlinsehoved som ikke har fræsetip. Hullerne kan efter brug lukkes med træspartel og rammen males efter.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Kan du sende link eller billede af de skruer? Tror du det har en varme effekt? 
Det er almindelige små træskruer der foreslås. 
Forsats ruden vil give en effekt, men hvor meget er umulig at regne ud. 
Det er dog påvist at de traditionelle indvendige forsats vinduer på en enkelt glas rude er mere energibesparende end 2 lags termo ruder.  Det gælder hvis det er små rude som hos dig eller bondehus vinduer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
steveowe skrev den 26-09-2025 17:28:44

Kan du sende link eller billede af de skruer? Tror du det har en varme effekt? 

Som Erik skriver så er det svært at sige hvor stor effekt det vil have, men når tiltaget er så let at lave som her tror jeg det er at arbejde jeg også selv kraftigt ville overveje for at stå imod norsk vintervejr. Eksempel på skrue nedenfor som der er det jeg tror der laver mindst aftryk. Man kunne også overveje en skrue med panhoved ala en spånpladeskrue, men der er spidsen enten mere buttet eller er med fræsetip, så vil ssv efterlade et større hul.

https://www.bygma.dk/beslag-og-befastigelse/skruer/vvs-skruer/fischer-vvs-skrue-rc-a2-pz2---35x25mm---20-stkpk100p264735/

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Skruer i plexiglas kan være en dårlig ide, da plexiglas nemt revner efterfølgende  når man har  laver huller i det, samt plexi arbejder i varme/kulde.
Så sæt den op med falselister, og evt glasbånd..

Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også