vandvarmer kobber?

Jeg er ved at købe en Nibe VPA 450/300 - og jeg tænker jeg ville købe Kobber udgaven (istedet for at give lidt mere for emalje med anode) - da vi har et nyt hus, udelukkende med pex rør og allerede har kobberrør i centralvarmen (mellem gasfyr og fordelerrørene). Jeg har også fået en ny hovedledning - så den er også pex fra vejen og ind.

Er der noget jeg har overset?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Uden at værre helt 100 på den sikre side, så er kobberbeholdere til kalkfrit vand (søvand i Sverige) og emalierede beholdere til vand der kan indeholde kalk.
Det er mange år siden jeg havde med brancen at gøre, men mener at det er sådan.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
https://www.vvsmax.se/da/product/nibe-varmvattenberedare-vpa-450-300 <- den er helt klart til alm. varmt vand til husforbrug ;)

Det er iøvrigt den samme som Vølunds VPA 450/300 (hvis man henter deres docs - kan man se at der står Nibe i den). Jeg ved ikke om Vølund forhandler både kobber og emalje udgaven. Det fremgår ikke af deres dokumentation :(

Jeg fandt en forklaring mht. Kobber: Beholdere med kobber kræver, at dine varmtvandsrør ikke er lavet af galvaniserede rør. Kobber før den type rør skaber spændingskorrosion og kobberionerne vil nedbryde dine galvaniserede rør.

Så da jeg kun har pex efter vandvarmeren her - burde det jo være top  og så slipper jeg for evt. emalje og anode problemer.

Nibe koncernen ejer både Vølund VVS og Metro-Therm + en masse andre virksomheder 

Tjek evt. NIBE.SE

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis