Kortsluttet kogeplade? Henrikvd 25 25-09-2025 21:22 HejJeg har haft en montør ude i dag som fortæller, at min kogeplade er defekt fordi der er en klemme på en nul, som ikke har været spændt nok. Kan det passe? Mvh. Henrik 13 svar 1 2 › » Følg tråden Annonce Annonce Annonce
ev elmand 30486 7480 25-09-2025 22:21 . Det er ret tydelig at den af de 2 nulklemmer som sidder til højre er misfarvet, altså har været varm pga.. løs forbindelse Ofte er det problematisk hvis nulleder har løs forbindelse i et 3 faset system. Spændingen kan stige langt over de 240 V Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Bent Andersen 3002 26-09-2025 00:05 Det har jeg svært ved at se.Komfurer er stjernekoblede da de skal kunne køre på 1, 2 eller 3 faser.Hvis nullen mangler, kan to varmelegemer blive seriekoblede, men så kører de på nedsat effekt.At et varmelegem/plade skulle kunne brænde af anser jeg som tvivlsomt.
Henrikvd Trådstarter 25 26-09-2025 06:15 Jeg kan godt se den er misfarvet, men det er mest om der er årsagssammenhæng mellem det og defekte printkort eller ej. Det er en induktionskogeplade som har virket uden problemer i 1,5 år og de vil ikke skifte printet på garantien, da de mener det er pga. klemmen.
GodeVen 4323 5220 26-09-2025 08:30 Der er ingen tvivl om at en manglende nul, kan få store konsekvenser for et apparat tilsluttet 2 eller 3 faser. Hvis på et tidspunkt at et varmelegeme forbundet mellem den ene fase og nul og elektronikken er forbundet til en anden fase og nul, vil de hver få 230V. Hvis forbindelsen til nul forsvinder, vil varmelegeme og elektronik dele de 400V som er mellem to faser. På grund af forskellen i strømforbrug af de to ting, vil der være en meget lille spænding over varmelegemet, mens at der vi være næsten 400V over elektronikken. En manglende nul kan altså ødelægge elektronikken i kogepladen. Varmelegemerne kan også blive ødelagt ved en uens fordeling af belastning og manglende nul. Det er dog mindre sandsynligt. @Bent Andersen: Din forklaring passer kun hvis der er den samme belastning på begge faser. Ved uens belastning deler de ikke de 400V lige over.
Henrikvd Trådstarter 25 26-09-2025 08:34 Tak for svaret, men bare så jeg selv forstår det.Hvis klemmen ikke er spændt nok, så virker nul ikke(nr.5)? Der er ingen nul ledning i, da den sidder i nr. 4 dvs. det er alene et spørgsmål om skruen er strammet nok eller ej og altså ikke en manglende ledning?Se evt. billedet Annonce
buller27 1195 26-09-2025 09:52 Henrikvd skrev den 26-09-2025 08:34:17Tak for svaret, men bare så jeg selv forstår det.Hvis klemmen ikke er spændt nok, så virker nul ikke(nr.5)? Der er ingen nul ledning i, da den sidder i nr. 4 dvs. det er alene et spørgsmål om skruen er strammet nok eller ej og altså ikke en manglende ledning?Se evt. billedet Der sidder en lus(forbindelse) mellem de to nuller. HVis den ene (den uden lederen) ikke ahr været spændt kan den blive varm som ev elmand skriver.Om den varmeudvikling og/eller dårlige forbindelse er årsagen kan viden med sikkerhed medmindre man skilelr mere og og måler. Det tænker jeg ikke montøren gjorde.Da den er 1,5 år gammel vil du skulle stå med bevisbyrden (var det inden for første år skulle producenten) At det var en fejl fra fabrikken.Ellers skal du rette krav mod den autoriserede el-installatør der har monteret pladen. Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
GodeVen 4323 5220 26-09-2025 10:14 Hvis skruen ikke er strammet ordentligt, kan der ske afbrydelse af forbindelsen. Altså kortvarigt opfører apparatet sig, som om nul ikke er tilsluttet. Derfor kan der ske det samme, som hvis nul slet ikke var monteret.
Henrikvd Trådstarter 25 26-09-2025 12:34 Tak for svar. Det bliver en sjov diskussion med ham som monterede kogepladen. God weekend
Bent Andersen 3002 26-09-2025 13:01 GodeVen skrev den 26-09-2025 08:30:07@Bent Andersen: Din forklaring passer kun hvis der er den samme belastning på begge faser. Ved uens belastning deler de ikke de 400V lige over. Det har jeg heller ikke sagt. Lad være at lægge mig ord i munden.
GodeVen 4323 5220 26-09-2025 13:29 @Bent Andersen: Undskyld, hvilke ord mener du at jeg har lagt i munden på dig?Jeg kommenter blot din udtalelse, der kun gælder i visse tilfælde. Tænker man, at der er et varmelegeme, der tager 1000W fra en fase og et andet der tager 100W fra den anden fase. Hvis nullen så fjernes, vil effekten fra det 100W varmelegeme stige, ikke falde. Det kan derved brænde af. Hvis der kun er tilsluttet elektronik til den ene fase, er der meget stor sandsynlighed for at det brænder af. Da det bruger meget lidt effekt sammenliget med et varmelegeme.