Rungen/brummen/summen fra radiator uden for fyringssæson

Hej allesammen

Jeg er ved at blive skør, så jeg håber at i herinde kan hjælpe mig i retning af en løsning på mit radiatorlyd-problem.

Her er et link til en optagelse af lyden: https://drive.google.com/drive/folders/1YMND7fHKapY_m095TlCdsGyexZ1AX7Pf?usp=sharing Optagelsen skal høres med høretelefoner fordi ​frekvensen/tonen er så dyb at den ​ellers er svær at opfange.
På optagelsen kan der også høres lyden af noget der minder om en hidsig vind - den hører jeg ikke i mit rum, men kun den mere monotone brummen. Den er optaget uden for fyringssæsonen. 

Situationen:

Lyden, er en lav rungen/summen/brummen, som kommer og går både i og uden for fyringssæsonen. Det virker tilfældigt, hvornår den er der. Den kan høres i radiatorerne og vandrørene til radiatorerne. Lyden er tydeligst i mit ene vandrør (dét der sidder længst væk fra radiatoren på væggen). Lyden findes ikke i vandhaner og bruser.

Jeg bor i en etageejendom fra 1930, som kort før jeg flyttede ind, fik skiftet alle vandrør og radiatorer. I samme omgang blev der også installeret et BWT blødgøringsanlæg.

Jeg har været på besøg i vores kælder, hvor BWT-anlæg og fjernvarmevand kommer ind i bygningen. Det var svært at adskille 'min' lyd fra den øvrige brummen dernede, så jeg kunne desværre ikke pege på en dims som lyden tydeligt kom fra.

For nogle uger siden blev der lukket for vandet, fordi der skulle systemet skulle skylles/renses. Dette gjorde ingen forskel for lyden. 

Min overbo kan også høre lyden, men ikke lige så tydeligt som jeg (på 2. sal) kan. Der har ikke været nogen respons fra øvrige beboere i ejendommen på mit opslag om lyden - føler mig efterhånden lidt skør  
"Heldigvis" kan mine gæster også høre lyden fra radiator/rør.

Bonus-info: ejendommens varmeregnskab er endnu ikke opgjort. Administrator fortæller at der har været en fejl i det?

Jeg har vedhæftet nogle billeder fra kælderen. Men ikke af BWT anlægget, da det var mere stille.

Bestyrelsen i min forening har travlt med andre ting og jeg står derfor lidt alene med problemet - så jeg håber at der er nogen herinde, der har et bud på, hvad præcist lyden skyldes og hvordan jeg afhjælper den  
0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis