Udveksling i spærfod tæt på ydermur

Hej alle 

Endnu et spørgsmål omkring udveklsinger i tagkonstruktioner.

Jeg skal have lavet et trappehul til en kvartsvingstrappe. Hullet går helt ud til ydermuren. Heraf mit spørgsmål. 
Jeg er OK med på, at indsætte en bjælke eller et stykke jern i spærfoden inde i rummet.  
Men hvad gør man inde over muren? Huset er fra 1950érne og spærfødderne ligger af på muren. Der er ikke nogen rem på langs så at sige. 

Jeg har efter kunstens regler lavet en paint-tegning, håber den illustrere problemstillingen. 

Hav en god aften og på forhånd tak 🤞
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har jeg forstået dig ret at din bekymring bunder i om spærret hviler sikker på ydermuren?

Du kan montrer en rem mellem spærene der aflaster trykket. Det kræver nok en blotlæggelse af murstykket.

En soldat der understøtter spærret mens du monterer tværremmen på muren kan klart anbefales. Spærret skal hvile på remmen.
Hej Rantzau, 

Tak for dit svar.

Det er egentlig det skrå tryk ud og nedaf i retningen, som ydermuren vil blive belastet af, når spærfoden saves af jeg er mest bekymret for. 
Men det kan selvfølgelig være at der kan listes et stykke spærtømmer. f.eks 45x145 mm ind imellem spærstumpen, ydermuren? Det kræver selvfølgelig at der saves ud i "spærstumpen" 
Så har jeg forstået dig ret.

Du kan lægge en rem på facademuren mellem de eksisterende spær som det frie spær hviler på. 

Remmen skal fastgøres solidt til både mur og de tilstødende spær. 

Da dit hus er fra 1950'erne, er jeg ret sikker på der ligger en rem på inder muren, og jeg også ret sikker på der er brugt fuldtømmer hvis taget er med høj rejsning som på din tegning, og så er operationen ret simpel.

Du skal måske grave lidt i muren for at finde remmen. Den kan godt være skjult i murværket.

Brug samme dimission som det eksisterende. 
Sådan blev det udført med en jernprofil. 100x100 HEB. 10 mm gods. 
Det endelige hul er 2700 x 2700 mm.
2 spærfødder bevares synlige. 
Det skal helt sikkert nok holde, men en noget besværlig omgang. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis