Husbatteri for/imod

Jeg overvejer, om det kan være en god ide at installere et husbatteri i sommerhuset. Forbruget ligger på ca. 4000 kwh m. varmepumpe, gulvelvarme, sauna osv., så der er formentlig god økonomi i at investere i sagen.

Men jeg savner erfaringer til at supplere producenternes egne anprisninger og vil spørge, om der er nogen her i forumet, der har gjort sig nogle. Måske ryger lidt af ideen, ​når nu elafgiften forsvinder de kommende to år?

Det skal naturligvis installeres af en autoriseret elektriker, men er der i øvrigt noget, man selv kan gøre/supplere med?

/Ib

ikje
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du solceller?
Ja, de vil alle gerne sælge. Du kan starte med at regne baglæns. Hvor meget skal du spare hvert år, for at batteriet er betalt på under 10 år? Hvor stor er din el-regning i kroner?
Som eksempel: hvis batteriet koster 30.000 kr inklusive tilslutning. Så vil en besparelse på 3000 kr om året, ikke være nok til afskrive batteriet på 10 år, da inflation skal medregnes. Man skal nok op på 4000 kr i besparelse, blot for at det løber rundt. Det vil svare en gennemsnitlig besparelse på 1 kr pr. kWh, ved 4000 kWh om året. Det vil ikke være realistisk.

Der vil nok være nogle tidspunkter, hvor besparelsen er større end 1 kr, men der vil være mange kWh, hvor der ikke kan spares noget overhovedet.

Vi har ikke solceller, så det var tænkt som supplement. Så vidt jeg kan forstå, kan besparelsen både bestå i lavere udgifter til eget forbrug, og indtægter fra at stille kapaciteten til rådighed for nettet.

Jeg mener, vi betalte i omegnen af 10.000 kr. i 2024.

ikje
Mig bekendt er det ikke muligt at få penge som privatperson med et lille batteri at stå til rådighed for regulerkraft. Er det ikke det er der ingen forretning i det.

På mit job regnede vi for 1 1/2 år siden på en businesscase på et 2 MW batteri, det kunne med datidens data næsten lave en investeringscase. Vi droppede det dog pga. pladsbehovet.

Selvbygger med stort S. 
"indtægter fra at stille kapaciteten til rådighed for nettet"

Du kan sælge strøm tilbage til nettet, men du får kun salgspris for den. Hvis du har betalt afgift, af den strøm du købte, skal prisforskellen betale den, før du kan regne med indtægt. På papiret er det en indtægt, men i praksis er værdien begrænset.  
Annonce
Er regnestykket for private ikke noget anderledes end for erhverv, hvor afgiften er 0 kr?

Det er nemt at føle sig fristet, når man ser regnestykker som dette fra IBESS:

https://www.husbatteri.dk/ibess/

Her taler man om en forventet indtægt fra systemydelser på ca. 13.000 kr. årigt fra et 10 kW-batteri.
Det er vel det sædvanlige med, at når noget er for godt til at være sandt, så er det sjældent sandt. ;)

ikje
Jeg kikke siden hurtigt igennem. Jeg kan ikke se noget regnestykke, der begrunder deres tal. 
Enig - det er mere postulerende end overbevisende. 

ikje
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis