Goddag alle sammen,
Jeg har fornyligt opdaget, at fuglene har forvekslet mit parcelhus fra 60'erne med et lokal byggemarked. De har nemlig fjernet fyld fra en sprække under tagrem.
Tagremmen er udført i limtræsbjælke og det handler kun om et tværgående stykke på ca. 6,60m, dvs. remmen burde ikke tag nogle laster.
Nuværende fyld bestod af noget jutevæv/kokosfiber/tjæret værk. Selve sprækken måler ca. 30-40mm i højden og ca. 100 mm i dybden.
Fugle er forhåbentlig rigtig glade og varme i deres nye reder, men jeg er lidt bange for en stor kuldebro samt potentielle fugtproblemer.
Hvad skal jeg gør ved den? Jeg har overvejet flere forskellige muligheder men ikke helt sikkert pga. sprækkens størrelse:
- Sprækken fyldes med noget tjæret værk. Halv dyr løsning, ikke vandtæt, diffusionsåben.
- Ekspanderende fugebånd - mega dyr løsning, vandtæt, diffusionsåben, nemt at installere. Kunne dog ikke finde bånd i størrelsen der skal bruges.
- Fugestop + MS fuge. OK pris, vandtæt, diffusionstæt, knap så nemt at udføre. Der skal nok lidt isolering bag fugestop.
Personligt overvejer jeg nu at lave en MS fuge.
Hvad synes folk om løsninger og hvor kritisk er diffusionstæthed i dette tilfælde?