Sprække under tagrem

Goddag alle sammen, 

Jeg har fornyligt opdaget, at fuglene har forvekslet mit parcelhus fra 60'erne med et lokal byggemarked. De har nemlig fjernet fyld fra en sprække under tagrem. 

Tagremmen er udført i limtræsbjælke og det handler kun om et tværgående stykke på ca. 6,60m, dvs. remmen burde ikke tag nogle laster. 

Nuværende fyld bestod af noget jutevæv/kokosfiber/tjæret værk. Selve sprækken måler ca. 30-40mm i højden og ca. 100 mm i dybden.

Fugle er forhåbentlig rigtig glade og varme i deres nye reder, men jeg er lidt bange for en stor kuldebro samt potentielle fugtproblemer. 

Hvad skal jeg gør ved den? Jeg har overvejet flere forskellige muligheder men ikke helt sikkert pga. sprækkens størrelse:
  1. Sprækken fyldes med noget tjæret værk. Halv dyr løsning, ikke vandtæt, diffusionsåben. 
  2. Ekspanderende fugebånd - mega dyr løsning, vandtæt, diffusionsåben, nemt at installere. Kunne dog ikke finde bånd i størrelsen der skal bruges. 
  3. Fugestop + MS fuge. OK pris, vandtæt, diffusionstæt, knap så nemt at udføre. Der skal nok lidt isolering bag fugestop. 
Personligt overvejer jeg nu at lave en MS fuge. 

Hvad synes folk om løsninger og hvor kritisk er diffusionstæthed i dette tilfælde?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fortsæt med tjæret værk. Det har holdt siden huset blev bygget, så det sikreste er at forsætte med det.
På vores hus er overgang mellem rem og rulleskifte udført med fuge. Dog er sprækken her lidt bred så evt værk og en tynd fladliste malet som remmen kunne evt komme på tale men når den ligger så tilbagetrukket som her, bliver det en vurderingssag hvor (u-)synligt man synes det er. Ift påvirkning så vil der tit ligge sne på hylden så en fuge eller liste vil være bedre til at afvise vandet når temp stiger. 
Downside ift værk er en moderat ringere evne til at afgive fugt.
Afhængig af bredden på hylden og det udtryk du ønsker på huset kunne en inddækning med isolering måske også komme på tale da der vel er begrænset med isolering af den på indersiden?

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tjæret værk har den egenskab at tjæren smitter lidt af op på træet. Det har betydning på f.eks. trævinduer. Men på denne høje rem er det nok minimal hvad det betyder.
Der er stor udhæng så der kommer næppe regn på, og den ene gang der ligger en lille klump sne har ingen betydning.
Det er ikke strengt nødvendig ad fuge er diffusions åben, da mursten opsuger og afgiver fugt. 
Så jeg ville nok stoppe noget glasuld in og sætte en bred fladliste på. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for alle jeres svar! Nu fik jeg lidt flere ideer hvordan sprækken kan dækkes af (tænker på træliste her). Jeg skal nok tænke lidt hvad passer bedst. 

Jeg har søgt fugemasse på nettet og kan nemlig se, at 600 ml poser er billigste. Er der nogen der har bud på en pistol, der er egnet til opgaven og ikke koster en formue?  :-)
Annonce
En manuel maskine (til patron!) koster ikke alverden, eg 
https://www.harald-nyborg.dk/fugepistol-foldbar

Der er næppe nok arbejde her til at retfærdiggøre indkøb af en maskine til poser som ligger i et noget højere leje (ca 200 og op for en manuel), du kommer næppe til at bruge meget mere end en enkelt patron hvis du dækker det meste af med en liste først.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hvis du fylder isolering i, for at udfylde hulrummet og en liste på, er det ikke meget fugemasse du skal bruge. Blot en smule i enderne. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også