Lampeudtag i loft

Hej med jer. 

Hvis der allerede er en eller flere tråde, der svarer på mine spørgsmål, beklager jeg. 

Det er heller ikke lykkedes mig at finde svar på det store internet. 

Vi har to lampeudtag i loftet, hvor vi skal have hængt pendellamper op. 

Der er almindelige ledninger på de to lamper. 

Jeg er i tvivl om: 

1. Hvordan de skal forbindes til installationen
2. Hvordan vi sikrer, at de sidder ordentligt fast 

På forhånd tak for hjælpen. 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
På det første billede ville jeg prøve med Blå og hvid til lampen. Men det er lidt usikker, da forrige kan have brugt forkerte farver. Eller har du 2 andre muligheder Blå - brun eller brun - hvid. Der er ingen fare for at der springer sikringer uanset om du montere forkert. Den lampe der skal sættes skal have en baldakin som kan dække samlinger. Der vil ofte sidde et ophæng på ledningen, så det kan hænge i krogen. 
Når det er sagt så har du slet ikke brug for de 3 lednings stumper. Du løsner de lille af de 2 skruer som sidder parvis. Når lampen skal monteres skubber du den ledning op og spænder skruen. 
På billede 2 og 3 skal du have den ene ledning fra lampe sammen med blå, og den anden sammen med enten sort eller grå. 
De klemmer har en orange knap som skal påvirkes for at sætte ledningen i. 
Du kan nok skrue en lang krog eller skue op i noget træ ved siden af kabler. Så fastgøres det på samme måde som lampe 1 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej ev elmand. Tak for svar. Det er meget værdsat. Jeg giver det et skud og vender tilbage, hvis jeg har flere spørgsmål. 
Hej igen

Har sat ledninger til udtaget på billede 2 og 3. Har både prøvet blå fra lampe til blå i klemme/brun fra lampe til sort i klemme - og omvendt. 

Der er lys i lampen, når jeg trykker på kontakten på væggen (med lysdæmper), men det forsvinder, når jeg slipper kontakten. 

Er der bud på, hvad problemet er? 
Har du prøvet at slutte lampen til blå og grå?

fase
>og omvendt.< Ved vekselstrøm nytter det ikke at montere omvendt. Det giver samme resultat. 
Den beskrevne virkemåde indikerer at du har lampen monteret på blå til blå (nul) korrekt 
og så har du monteret den brune fra lampe på sort. som så altså er den forkerte af de 2 muligheder. Det er den ledning som er korrespondance ledning.
Så vil det være den Grå du skal have brun fra lampe sammen med. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hejsa. 

Ja, det troede jeg egentlig at jeg havde. Men da jeg prøvede de forskellige muligheder igen, virkede det søreme. Svaret lå lige nøjagtig i den blå/grå alliance, som du foreslog. Tak for svar. Der er nu lys i lamperne. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis