Sti om rundt om huset med “indbygget” dræn

Jeg skal lave en gangsti rundt om huset, og det skal ikke være med fliser. Jeg har i stedet tænkt, at det kunne være med stenmel.
Huset har en kælder, hvor nogle af væggene er fugtige (ikke voldsomt), og det ville være dejligt, hvis jeg i samme omgang kunne gøre noget ved det. Hvis jeg lagde fliser fra soklen og 120 cm ud, ville jeg måske bedre på det, men er det muligt at gøre noget tilsvarende med en stenmelssti? For eksempel med pladevibreret stabilgrus og/eller et vandtæt underlag a la bassinfolie X cm under stenmelen.

Fugten i væggene er som nævnt ikke voldsom, så jeg er ikke villig til at bruge en masse penge på det, som fx et rigtigt omfangsdræn koster, men arbejdstid er helt fint.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vibreret stenmel i sig selv er ret vandtæt. Men det skal have fald væk fra huset. Er der stabil grus under er det bedre. 
Det kommer så an på hvor du kan føre vandet hen hvis vil lave decideret dræn. Her er det ok at grave det 40 - 50 ned og så lægge vasket grus ovenpå. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 21-09-2025 23:42:53

Vibreret stenmel i sig selv er ret vandtæt. Men det skal have fald væk fra huset. Er der stabil grus under er det bedre.
Det kommer så an på hvor du kan føre vandet hen hvis vil lave decideret dræn. Her er det ok at grave det 40 - 50 ned og så lægge vasket grus ovenpå. 

Jeg vil ikke som sådan lave et dræn - bare lede vandet væk fra huset i den grad, det nu er muligt.

Er det rigtigt, hvis jeg forstår dit indlæg som, at:

1) Stabil grus med stenmel ovenpå er vandtæt eller i hvert fald hen ad vandtæt.

2) Det er unødvendigt at lægge en art dug X cm i jorden.

Fald væk fra huset gik jeg ud fra var underforstået, men det er måske ikke tilfældet her i forummet.

Hvis jeg alligevel skal til at grave 30-40 cm ned langs soklen for at lægge stabil grus, giver det så mening at sætte grundmursplade på, eller skal det længere i jorden for at have en virkning?
som der er sagt er vibreret stenmet lige så tæt som fliser , 10 cm grus er nok under
grundmurspladen hjælper kun hvis den kommer helt til bunden af soklen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis