Tagrensning

Hej alle,

Jeg står i en proces, hvor jeg er ved at sælge mit sommerhus, som er fra 1998.
Huset har været udlejet en stor del af 2025 via udlejningsbureau

Jeg ville allerede i foråret / forsommeren i år - dvs. inden huset for alvor var gennemgående udlejet - lave en del ting ved huset, herunder male det og "shine" det lidt op indvendigt osv.

Jeg blev så sat tilbage af, at jeg brækkede min fod tilbage i maj måned og har været "ukampdygtig" - faktisk indtil midten / slutningen af august.

Det var i starten af august, at jeg besluttede mig for at sælge sommerhuset. Nu er jeg så lidt presset tidsmæssigt, da jeg har skullet male en hel del på huset - især udvendigt - inden der skulle tages billeder til mæglerens hjemmeside.

Det korte af det lange er, at taget på sommerhuset er lidt træls at se på. Dette skyldes bl.a. at huset ligger tæt op af nogle træer og disse træer giver dels en del nedfald lige som de også mod nord skygger for solen, så mosset aldrig tørrer ud. Husets tag er betontagsten

Jeg fik i marts 2025 et firma til at foretage en algebehandling af taget. Det har hjulpet lidt - især på vest-siden af huset men har ikke markant ændret udseendet til det bedre.

Jeg synes derfor stadigvæk, at taget ser "træls" ud - med en del mos og begroninger, og jeg tvivler på, at en ekstra omgang rens med et algemiddel vil ændre på det.

Nu har jeg så undersøgt det lidt mht. en tagrensning - bl.a. også de indlæg, jeg kan se her på siden. Der er nok ingen tvivl om, at det vil pynte på huset. På den anden side, så er der "eksperter" som mener at det slider unødvendigt på taget og at man bør undlade dette. Ud fra en kynisk tankegang kunne jeg så sige, at jeg kan være ligeglad, fordi huset skal sælges og at det er det rent visuelle som tæller, når en potentiel køber skal ud og besigtige sommerhuset.

Der er nu taget billeder af mæglerens fotograf, og officielt kommer huset på nettet i den kommende uge - MED billeder af det "trælse" tag.  

Hvis ikke lige huset bliver solgt med det samme, så overvejer jeg at lave lidt småforbedringer på huset - både ude og inde løbende, i den periode, hvor huset ikke er udlejet.

Kan i give mig nogle tips omkring tagrensning - om det har hjulpet visuelt hos jer, og hvad i har betalt for at få det lavet? (Mit sommerhus har et areal på 86 m2 - jeg ved dog ikke lige, hvor mange m2 tagets areal er.)

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvilken type tag har du på huset, er det eternitplader med asbest, er det noget du skal have et firma til, og tænker også firmaet skal være certificeret til at arbejde med asbest.

Vi prøver igen, i morgen --
Har lige fået tilføjet i mit indlæg, at der er tale om betontagsten (fra 1998 - så uden asbest)
DKHOS skrev den 21-09-2025 11:15:52

Har lige fået tilføjet i mit indlæg, at der er tale om betontagsten (fra 1998 - så uden asbest)
Så må du gerne selv rense det af, og sikkert nemt når det har fået en algebehandling..

Det er nemt at gøre selv, men svært at nå inden mæglerens fotograf kommer.
Algemiddel påføres asap med en havesprøjte inden temperaturen falder mere, vind og vejr henover vinteren vil slide en del af.
Til forår gentages behandlingen. Det sidste skidt kan blæses af med højtryksrenser og taget kan males.
Tagrenden blokeres ved nedløbet mens du sprøjter med algemiddel. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 21-09-2025 13:54:42

Det er nemt at gøre selv, men svært at nå inden mæglerens fotograf kommer.
Algemiddel påføres asap med en havesprøjte inden temperaturen falder mere, vind og vejr henover vinteren vil slide en del af.
Til forår gentages behandlingen. Det sidste skidt kan blæses af med højtryksrenser og taget kan males.
Tagrenden blokeres ved nedløbet mens du sprøjter med algemiddel. 

/BOFH 

Tak for indlægget.
Som nævnt HAR taget fået én gang behandling af et firma med algemiddel i foråret. Det har ikke ændret voldsomt meget på udseendet, men det kan godt være, at der bare skal 2 gange til. Mht. højtryksrenser har jeg hørt en del, som fraråder dette på et tag, men hvis man er forsigtig er det måske OK.

Annonce
Når det er betontagsten fra 1998 vil det meste maling ab fabrik være slidt af, ergo er du nødt til at rense det i bund inden du giver ny maling.
Ingen problem med at bruge højtryksrenser til formålet når der ikke er asbesttag involveret. 
Tagmalerne har en maskine til formålet der mest af alt er lavet som en terrasserenser på hjul, men altså stadig til højtryk.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Med din begrænsede førlighed og tid ville jeg spørge et tagrense firma. 
Algebehandling slår algerne ihjel, men de sidder jo stadig på taget. Det tager nogle år med behandling før det er regnet væk af sig selv.
Dine venners gode råd om ulemper ved tagrensning gælder ældre eternit tag. Her kan der forekomme slid på plader, og asbest slam som presses ind på loftet. 
Det med asbest er jo ikke en mulighed hos dig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der skal nok gå lidt længere tid inden du ved om algebehandlingen har virket. Normalt går der op imod et år, inden taget bliver pænt. Sådan var det i i hvert fald med de midler der tidligere blev brugt. Jeg ved ikke om de midler der bruges i dag, er kraftige nok ved blot en behandling. 
Tak for alle jeres indlæg - det er guld værd.
Billederne er taget og huset kommer på nettet snarest, så må jeg lige se, hvordan interessen er, om der er flere eventuelt potentielle købere, der "mukker" over tagets udseende. Ellers tænker jeg, at jeg bestiller en tagrensning (ikke en algebehandling), hvis ikke der er forhold som gør, at det skal ske om sommeren, som vi jo snart er ved at være ude af og nu med koldere vejr.
Du kan sagtens få lavet en tagrensning nu, det er kun en fordel at mos og andet skidt er vådt, men få det lavet inden frosten sætter ind..

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også