Hej alle,
Jeg står i en proces, hvor jeg er ved at sælge mit sommerhus, som er fra 1998.
Huset har været udlejet en stor del af 2025 via udlejningsbureau
Jeg ville allerede i foråret / forsommeren i år - dvs. inden huset for alvor var gennemgående udlejet - lave en del ting ved huset, herunder male det og "shine" det lidt op indvendigt osv.
Jeg blev så sat tilbage af, at jeg brækkede min fod tilbage i maj måned og har været "ukampdygtig" - faktisk indtil midten / slutningen af august.
Det var i starten af august, at jeg besluttede mig for at sælge sommerhuset. Nu er jeg så lidt presset tidsmæssigt, da jeg har skullet male en hel del på huset - især udvendigt - inden der skulle tages billeder til mæglerens hjemmeside.
Det korte af det lange er, at taget på sommerhuset er lidt træls at se på. Dette skyldes bl.a. at huset ligger tæt op af nogle træer og disse træer giver dels en del nedfald lige som de også mod nord skygger for solen, så mosset aldrig tørrer ud. Husets tag er betontagsten
Jeg fik i marts 2025 et firma til at foretage en algebehandling af taget. Det har hjulpet lidt - især på vest-siden af huset men har ikke markant ændret udseendet til det bedre.
Jeg synes derfor stadigvæk, at taget ser "træls" ud - med en del mos og begroninger, og jeg tvivler på, at en ekstra omgang rens med et algemiddel vil ændre på det.
Nu har jeg så undersøgt det lidt mht. en tagrensning - bl.a. også de indlæg, jeg kan se her på siden. Der er nok ingen tvivl om, at det vil pynte på huset. På den anden side, så er der "eksperter" som mener at det slider unødvendigt på taget og at man bør undlade dette. Ud fra en kynisk tankegang kunne jeg så sige, at jeg kan være ligeglad, fordi huset skal sælges og at det er det rent visuelle som tæller, når en potentiel køber skal ud og besigtige sommerhuset.
Der er nu taget billeder af mæglerens fotograf, og officielt kommer huset på nettet i den kommende uge - MED billeder af det "trælse" tag.
Hvis ikke lige huset bliver solgt med det samme, så overvejer jeg at lave lidt småforbedringer på huset - både ude og inde løbende, i den periode, hvor huset ikke er udlejet.
Kan i give mig nogle tips omkring tagrensning - om det har hjulpet visuelt hos jer, og hvad i har betalt for at få det lavet? (Mit sommerhus har et areal på 86 m2 - jeg ved dog ikke lige, hvor mange m2 tagets areal er.)