Udskiftning af pejseindsats

Vores nuværende ABC pejseindsats er ulovlig den dag vi vil sælge huset. Det er en stor brændesluger og nyere ovne er mere effektive påstår Pejse forhandlere.
Vores indsats er allerede den 2. indsats siden vi i 1976 sløjfede den helt åbne pejs.
Vi har set på en HVAM indsats i dag, men det er jo langt fra som det vi har idag. En lille bitte askeskuffe og ingen motordrevet ventilation.
Jeg forestiller mig at en indsats med konvektion giver en bedre varmefordeling fremfor kun strålevarmen. I så fald kunne vi vælge en LOTUS indsats.
Hvis vi får en bedre udnyttelse af brændet, kan vi jo skifte indsats nu og selv få lidt fornøjelse før et evt. hussalg.
Hvem har erfaring med pejseindsatse til ca. 25-30.000 inklusive montering?
Billeder af nuværende indsats fra ca. 1990.

Når lysten driver værket
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,

Jeg står med præcis den samme udfordring og er lidt nysgerrig – har du valgt en ny indsats? Hvad endte du med?Jeg er egentlig ret tilfreds med min ABC-indsats, og min skorstensfejer siger, at den er helt fin – men ventilationen er gået i stykker, og jeg kan ikke finde en ny.

Hilsen Christoph

Hej Quax
Vi besøgte et pejsecenter i Kolding, men sælgeren var så uinteresseret at han overhovedet ikke gad hjælpe med det vi efterspurgte, men viste os to uinteressante pejseindsatse. De havde ingen eller en askeskuffe på størrelse med en pizzabakke. Vores indsats fungerer jo fint, bortset fra at den bruger en stor kurv fuld bøgebrænde i løbet af en aften.
Vi har måske kun nogle få år tilbage i huset på grund af alder, så vi har ikke fundet den rigtige model at skifte ud med.
Med venlig hilsen - Ingeborg Hansen 

Når lysten driver værket
Hej Ingeborg,

tusind tak for hurtig svar! Nu skal jeg ikke spille smart, men... Vi brugte meget brænde til jeg brugte et par timer på at aftætte indsatsen grundig. Resultatet er en god forbrænding med meget lidt aske, jeg tømmer den lille ABC skuffe måske alle 10 dage.

God jul, Christoph
Som du kan se på billedet er indsatsen muret ind i en tidligere helt åben pejs af den slags med 2 håndsmedede søjler i de to hjørner. Indsatsen er monteret af profi., vi har selv muret gasbetonblokke udenom.  De to ventilatorer forneden kører stadigvæk.
God jul også til dig

Når lysten driver værket
Hej. Jeg har også en ABC 10/50 eller 10/60 - det ved jeg ikke...  Min er godkendt af skorstensfejeren, trods vi overtog huset for 2,5 år siden. Vores brændeovn mangler desværre strømforsyningen til blæserne - kan I se hvad sådan en strømforsyning skal hedde? kan I evt. sende et billede af jeres?
Annonce
hej
Jeg tror at 60 eren er med ventilatorer og askeskuffe, 50 eren uden. Jeg kan ikke se andet end at  ledningen til motoren/ventilatorerne kommer ud gennem et hul bagerst i siden af vores “indmuring”. Mon ikke ABC /HVAM kan hjælpe dig.
Din indsats må være fra efter 2008 siden skorstensfejeren godkendte den.
Det er da også dumt at vorespejs bliver godkendt af skorstensfejeren hvert år, men er ulovlig for en  ny husejer. Hvad er kriteriet? Vores kører udleder røg via en muret skorsten.
Med venlig hilsen - Ingeborg ​

Når lysten driver værket
Jeg har lige været inde på hwam.dk
Jeg gik videre til dokumentation og videre til noget med udskiftning af brændeovn ved salg. Der kan man læse at brændeovne før 2003 skal udskiftes. Modellerne 10/50 og 10/60 står under rubrikken “skal måske skiftes”. Der er også en mailadresse til deres kundeservice. Så måske er der slet ikke krav om udskiftning. Hvam skriver dog at der siden 2003 er sket en stor udvikling af effektiviteten, så måske vil det alligevel være en god ide med en ny enhed.
Er der ikke også en forhandler i Vejle.

Søren O
Tak Søren O
Jeg vil kontakte HVAM. Vi er jo godt oppe i årene, så tanken om at skifte var med henblik på salgsargument til evt. køber. Det er rigtigt at indsatsen sluger en del brænde, men vi har en rimelig billig leverandør og nok brænde et par år. (Automatisk ​korrektur mente at der skulle stå brændevin 😂)
Godt nytår
Ingeborg

Når lysten driver værket
 Den automatiske korrektur er ofte irriterende men i dette tilfælde, vækker det håb at den del er på plads de  næste par år. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Som du dog kan sige det Erik.  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis