Hvordan virker en FJVR ventil?

Som jeg lige har kunnet læse mig frem til er forskellen på en almindelig fremløbsventil og en FJVR returløbsventil, at fremløbsventilen regulerer efter rumtemperatur mens returløbsventilen regulerer efter temperaturen på vandet der løber igennem den.

Efter hvad jeg kan forstå, så sidder den del der regulerer temperaturen på en fremløbsventil inde i selve håndtaget som man drejer på, og alt efter rumtemperatur og indstilling så bestemmer den hvor langt stiften i ventilen skal trykkes ind.

Men hvordan fungerer det på en FJVR returløbsventil? Hvis den regulerer på vandtemperaturen, betyder det så ikke at den del der laver reguleringen sidder inde i selve røret og ikke i håndtaget, og at håndtaget mere eller mindre bare er til at tænde og slukke på?

Baggrunden til mit spørgsmål: Jeg har et par håndklædetørrer i badeværelserne, hvor der sidder FJVR ventiler på returløb. Problemet er at disse ventiler er placeret i teknikskabet i et andet rum, og derfor ikke så nemme at komme til at tænde og slukke for. Jeg vil derfor gerne sætte en smart termostat/ventil på i stedet for de normale haner. Jeg er ikke ude efter at kunne regulerer temperaturen som med en normal termostat, men vil bare gerne have at de kan fjernbetjenes når de nu sidder så afsides som de gør.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En returventil regulerer efter temperaturen på selve ventilen. Ventilen får “varmen” fra vandet som løber igennem ventilen. Hvis returtermostaten fejlagtigt bliver placeret i varmere omgivelser end den indstillede værdi, (f.eks. hvis ventilen placeres i skab), kan ventilen ikke åbne igen, hvis den har lukket for gennemstrømningen. Så må man lige skrue lidt mere op for ventilen, så vandgennemstrømningen kan køle ventilen ned. Derefter skrues ned til den rigtige temperatur.
Forskellen på ventilhovedet til en returventil og en normal ventil til fremløb, er at ventilhovedet til returventilen er forsynet med en metalkobling (god varmeoverførsel) til ventilen, så termostathovedet kan regulere efter selve ventilens (returvandets) temperatur, hvor ventilen til fremløb blot måler på luftens temperatur og regulerer efter det.

Søren O
Tak for svar. Det giver god mening.

Vil jeg i princippet ikke kunne skifte ventilhovedet ud med en smart termostat, hvis bare jeg sørger for at den regulerer efter en temperatur sensor der befinder sig i samme rum som håndklædetørreren?

Som jeg ser det burde det vel give det samme om en termostat der regulerer efter rumtemperatur sidder på fremløb eller returløb, eftersom flowet må være det samme på fremløb som på returløb? Eller er der noget jeg har overset?
Flow er det samme, men det har 2 forskellige formål / virkning som især har betydning hvis du har fjernvarme. 
Retur termostaten regulerer jo temperaturen på selve gulvet, håndklædetørrer, eller hvor den nu bruges, hvorimod det godt kan blive meget varm hvis den skal varme rummet op. Det betyder måske ikke så meget på en håndklædetørrer (undtagen kr. )  men på den type gulvvarme er det ikke godt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Nu skriver du ikke hvilken type varmekilde du har. Men rumtermostater kan ikke virke på returløbsventiler hvor der er stort differenstryk, fx direkte fjernvarme uden differenstryksregulering.  Derfor sælger producenter af smart termostater normalt ikke adaptere til returløbsventiler.

Som andre skriver måler termostaten temperaturen via ventilen. Man kan kende typen på at der ikke er ventilationshuller i termostaten. Den er derfor afhængig af at ventilen er i det rum hvor temperaturen skal reguleres. Det er en forkert installation, hvis du har termostaten i et skab i et andet rum.

Det fleste smart-termostater med fjernregulering kræver at termostat og rumføler er i samme rum. Det skyldes at fjerntermostaterne ikke laver selve reguleringen, det gøres stadig i termostaten på ventilen ud fra temperaturen omkring ventilen. Der lavers blot en gennemsnitlig kompensation mellem temperaturen ved fjerntermostaten og ved ventilen. Batterierne ville kun holde en uge, hvis smart-termostaten skulle regulere direkte fra fjerntermostaten.

Det rigtige er derfor at flytte termostaterne ud til håndklædetørrerne eller bruge en rigtigt fjernstyret termostat. Det vil være en type hvor reguleringen sker fra en enhed der får 230V, og kun fjerntermostaten bruger batterier. De er ikke almindeligt anvendt, men en traditionel smart-termostat som der reklameres for alle steder dur ikke.  

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis