Som jeg lige har kunnet læse mig frem til er forskellen på en almindelig fremløbsventil og en FJVR returløbsventil, at fremløbsventilen regulerer efter rumtemperatur mens returløbsventilen regulerer efter temperaturen på vandet der løber igennem den.
Efter hvad jeg kan forstå, så sidder den del der regulerer temperaturen på en fremløbsventil inde i selve håndtaget som man drejer på, og alt efter rumtemperatur og indstilling så bestemmer den hvor langt stiften i ventilen skal trykkes ind.
Men hvordan fungerer det på en FJVR returløbsventil? Hvis den regulerer på vandtemperaturen, betyder det så ikke at den del der laver reguleringen sidder inde i selve røret og ikke i håndtaget, og at håndtaget mere eller mindre bare er til at tænde og slukke på?
Baggrunden til mit spørgsmål: Jeg har et par håndklædetørrer i badeværelserne, hvor der sidder FJVR ventiler på returløb. Problemet er at disse ventiler er placeret i teknikskabet i et andet rum, og derfor ikke så nemme at komme til at tænde og slukke for. Jeg vil derfor gerne sætte en smart termostat/ventil på i stedet for de normale haner. Jeg er ikke ude efter at kunne regulerer temperaturen som med en normal termostat, men vil bare gerne have at de kan fjernbetjenes når de nu sidder så afsides som de gør.