Huller i altankassen

Hej
Jeg skal have en altankasse for første gang. Jeg skal lave et par drænhuller i bunden. 
En lavendel plante i en almindelig krukke, drukner på altanen i regnvejr.
Jeg vil gerne have lavendel i altankassen, men så skal vandet drænes effektivt væk.

Men sådan som der er tegnet på altankassen, skal hullerne ikke laves helt i bunden, men et trin højere oppe. Skal de ikke bores helt i bunden af kassen?
Det er nemmest når altankassen er flad i bunden, så er man ikke i tvivl :-)
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der skal altid stå lidt vand i bunden, ellers har du en ørken-altankasse. Er dine blomsterpotter knastørre? Nej, vel?

Du kan sagtens bore huller i den lave del, hvis det er et problem for dig at der står lidt vand her.
Men hvis du bruger et lag sten, leca, kattegrus eller de lidt dyrere vægst-ler sten i bunden, så vil planterne trives endnu bedre, da rødderne så selv kan finde ned til fugten. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik: Er det samme metode som du beskriver når man dyrker bonsai? 
Ikke specielt, det handler om at man altid laver et drænlag i bunden.
Om det er en krukke, altankasse eller en bonsai skål kommer ud på et.

Når man laver et drænlag sørger man for at det overskydende vand har et sted at løbe hen/ud. Hvis man bare har jord i krukken, kan denne klumpe sig sammen når den bliver gennemvåd (vand søger jo nedefter) og dermed stoppe drænhullerne til, og så har man forvandlet krukken til en balje :-)

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tak for forklaringen. Det er altid rart at være forberedt når fruen næste gang har planer om krukker (som jeg skal konstruerer).    
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis