Fastgørelse af stikkontakt

Hej,

I forbindelse med at der er blevet lavet andet elarbejde i husstanden har elektrikeren taget alle stikkontakter ud, fordi vi gerne ville skifte rammerne til en nyere model. Nu har jeg/vi så det problem, at nogle af stikkontakterne ikke vil sidde fast igen, når vi benytter os af kløer. Jeg har kunne læse mig frem til at afbryderskruer kan være vejen frem, men det kræver vel noget at skrue fast i? Hvad gør vi? Jeg har vedhæftet et par eksempler på nogle af de stikkontakter, der ikke vil sidde fast.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
På det første billede med de tre afbrydere er den øverste afbryder sat fast med afbryderskruer. Det ser ud som om underlaget i væggen er af træ (det er en gammel installation). Der kan du ikke bruge klør. Men hvordan var afbryderne sat fast inden du skiftede rammer? 
På det næste billede er vist noget, der kunne ligne en grøn indmuringsdåse. Der skal du også bruge afbryderskruer. Hvis deter en grøn dåse, er der indstøbt mulighed for at bruge skruer. 
På ingen af de viste billeder er der mulighed for at bruge klør til fastgørelse af afbryderne. For at kunne bruge klør, kræves det at plastdåsen er ført helt frem væggen.

fase
Det er svært at se dåsen, men det orange ​tyder på at det er en sv-dåse.
I så ​fald skal der anvendes spænderinge og monteringsbøjle.

Hullerne i ​gipsen ser dog ikke ud ​til at være udført med særlig omhu, så kunne ​godt være i tvivl om spænderingene vil sidde ordenligt.
Den her type dåse 
Jeg ville nok prøve at få de 2 dåser hugget væk. Den første er meget smadret, bagstykke er flækket. 
De kan så erstattes af forfra dåser. Der sidder sikkert en skrue bagfra igennem den orange del øverst og nederst 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 20-09-2025 23:34:12

Den her type dåse
Jeg ville nok prøve at få de 2 dåser hugget væk. Den første er meget smadret, bagstykke er flækket.
De kan så erstattes af forfra dåser. Der sidder sikkert en skrue bagfra igennem den orange del øverst og nederst 

Det var også min første tanke, men det virker en smule uoverskueligt, når de er så smadrede som du selv påpeger. Hvordan vil du gribe opgaven an?

Du afbryder strømmen, afmonterer kontakter og går så løs på dåsen  med almindelig vold. 
Jeg ville Hugge ind i den orange del med en mejsel eller sløv stemmejern og se om det ikke vil give sig. Når dåsen er løs skal den eller stumper af den  drejes rundt og der er en kile som danner aflastning ved hver kabel. Disse skal rykkes ud så kabler kan komme fri.
Dåse rester lader du bare falde ned i væggens hulrum. Så kan kabler trækkes ind i de nye forfra dåser. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også