Hej jeg har en lille hytte i Nord Norge på små 20 m2 som jeg efterhånden har brugt en del penge og tid på at pudse op. Sidste projekt er taget og her bliver min viden udfordret. Det er ikke sikkert at jeg overhovedet behøves at skifte det, men jeg kan prøve at forklare mine bekymringer.
For det første har jeg ingen ide om taget overhovedet er isoleret hvilket måske er en rimelig essentiel information i forhold til at modtage rådgivning. Der ligger ståltag på nu, og under det ligger der kun lægter/lister vandret retning på 20x50mm. Så der er ikke meget ventilationsrum. Der er brugt en tyk grå type pressening som undertag så det er ikke rigtig vindspærre som er brugt. Jeg ved at væggene er isoleret med cirka 5 cm og der er sat vindspærre på før beklædning da jeg selv har gjort det. Jeg opvarmer hytten med varmepumpe og min bekymring er kondens i taget. Men kan der komme kondens hvis taget ikke er isoleret? Og hvad med den pressening der er vel ingenting som kan ånde igennem den?
Jeg har lyst til at skifte ståltaget af kosmetiske årsager, men bør jeg rive alt af og ligge rigtig undertag og lægter? Hvis der ikke er nogen grund til det vil jeg naturligvis gerne slippe for det. Jeg mistænker at taget ikke er isoleret for varmen forsvinder lynhurtigt hvis varmepumpen er slukket.
Stil gerne spørgsmål hvis jeg er utydelig. Jeg ved som sagt ikke meget om det her emne.