Kan mine spær bære det nye loft?

Vi er ved at renovere udestue og har i den forbindelse fjernet det gamle rustik loft samt de 100 mm udtjent isolering. Udestuen er opvarmet og jeg ønsker derfor at opgradere isoleringen i det omfang det er muligt. Spærene er 150mm x 70mm og min tanker er at påfore yderligere 45 mm x 70 mm spærtræ så det opdaterede spær bliver 195 x 70 mm. Det skulle give plads til ihvertfald 150mm isolering og 50 mm ventilation. Så dampspærre og derefer er min plan at krydsforskalle med 45x100 forskalling på rummets lange led og lægge yderligere 50 mm isolering i dette lag. På forskallingen skal der endeligt lægges Trolltekt i 25 mm tykkelse som det sidste.

Men nu kommer jeg i tvivl om tagkonstruktionen overhovedet kan bære en sådan forøgelse af vægt. 
Der er som sagt tale om spær af dimension 150x70 mm(plus påforing) i 3 meters længde og med spærafstand(cc) på 100 cm. I toppen hviler spærrene på en rem med dimension 300x110 mm. Rummet er ca. 7 meter langt. Der ​ligger ​tegl på taget.

På den modsatrettede tagflade er der netop lavet helt nye vinduespartier.

mvh
Peter Jensen

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor store er dine bjælker og hvor langt spænder de over ?
Hvad med dimensionerne på limtræesbjælken ?

En anden ting. Overvej at lave nye lægter/regler på tværs af de nuværende for at mindske kuldebroerne igennem bjælken.
Dine spær kan sagtens bære, men din limtræsdrager er underdimensioneret selv uden nyt loft.

Selvbygger med stort S. 
Det har i givet fald været i 30 år eller noget i den stil :-)
Hvad burde den være og hvor kritisk er det. Den er vel ikke lige sådan at forstærke

Prøv limtræsberegneren hos anneberg limtræ. Jeg ville gætte på det burde have været mindst 100 mm højere.
Det er ikke ret mange eksta kg du hænge op, så personligt ville jeg ikke være bekymret for bæreevnen. Allerede nu vil der være mere nedbøjning end du forventer.

Selvbygger med stort S. 
Ja det kan jeg da godt se af beregneren for en kip-bjælke. Jeg har lige haft en 2 meters retskinne på og der er måske en lille nedbøjning inden på midten (1 cm på 2 meter). Men det har jo også været et let loft, og kun tegl på den ene side da den anden side har haft glas. Kan man forstærke en kip-bjælke?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis