Udbedre hul i mur mellem lejligheder

Hej med jer.

Jeg har et rør der går mellem mig og min nabo i køkkenet. Jeg skal have repareret ‘hullet’, men er i tvivl om hvad der er den nemmeste, biligste og samtidigt lovlige løsning - kosmetikken er ikke vigtigt.

Der er tale om en bygning fra 1930’erne og jeg ved ikke hvornår rørføringen er udført - men jeg er i tvivl om hvorvidt man skal gøre noget ift brandhæmmende eller om man ‘bare’ kan mørtle?

Jeg har ikke gjort meget i den retning, så min første indskydelse var at købe en spand spartelmasse og så fylde på - ved det ikke er smarteste eller en god løsning, men da der ikke er noget funktionelt eller kosmetisk hensyn at tage virkede det som en nem løsning :)
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er en gammel murstensvæg fra 1930 er den formentlig opmuret med kalkmørtel.

Ser ud som om der mest er skade på pudslaget. Lidt svært at se, men evt også blevet fjernet en halv mursten under der hvor røret går ind.

Jeg ved ikke om det er den nemmeste løsning, men hvordan har du det med murerarbejde?

Jeg tænkte at banke alt skruk puds og løse fuger af, og så bruge NHL 3.5 KKh 35/65/500 0-4mm kalkmørtel til at fuge og pudse op igen. Man kan lave lag op til 15mm af gangen. Evt skære en mursten til at putte ind i hullet så det hele ikke bare er mørtel.

Men det kræver lidt basal murerværktøj og teknik så ved ikke om det er det nemmeste...

Men før jeg gik i gang ville jeg lige snakke med naboen, det er jo en fælles væg og hvem ved hvad der kan ske af ulykker ifm projektet.
Når det er så lidt så har det ingen betydning hvilken mørtel du bruger. 
Du skal minimum bruge en spand og en pind på ca. 30-35 cm , 
lille pudsebræt LINK  , 
en skeelske. LINK til billig sæt og 
en sæk pudsemørtel LINK
Først skal du tage den jern skinne af. Der er 2 skruer i hver ende. 
Så blander du lidt pudsemørtel med vand i en passende lind konsistens. Afdæk bunden i skabet for du vil  helt sikkert spilde lidt. 
Hullet stænkes med vand så det er lidt fugtig. Tag lidt mørtel på skeen og kast det ind i hullet, eller på ryggen af skeen og presse det ind i hullet eller tag noget på pudsebræt og hold denne under hullet medens du med ​murerske presser det ind i hullet. 
Når det er lidt mere end fyldt sætter du dig med en kop kaffe  Eller sagt på en anden måde vente 1/2 . 1/1 time før du med pinden skraber overfladen så den er plan med det oprindelige. 
Så kører du i cirkler med pudsebræt, indtil det er fin glat. hvis der er huller hvor der mangler lidt kan du tilføje det og straks pudse over igen. 
Områder omkring røret rettes lige af med skeel-skeen. 
Røret vaskes med f.eks. en køkkensvamp. Så er der kun oprydning tilbage og rengøring af spand og værktøj. 
Det kan sagtens hærde i den tykkelse, hvorimod spartel kun kan tørre i maks. 4 mm tykkelse ad gangen 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
vildis skrev den 16-09-2025 22:33:29
...
Jeg ved ikke om det er den nemmeste løsning, men hvordan har du det med murerarbejde?

Vil meget gerne undgå det, men ellers mange tak for at give et pip med, det er værdsat :) 

ev elmand skrev den 16-09-2025 23:03:26

Når det er så lidt så har det ingen betydning hvilken mørtel du bruger. 
Du skal minimum bruge en spand og en pind på ca. 30-35 cm , 
lille pudsebræt LINK  , 
en skeelske. LINK til billig sæt og 
en sæk pudsemørtel LINK
Først skal du tage den jern skinne af. Der er 2 skruer i hver ende. 
Så blander du lidt pudsemørtel med vand i en passende lind konsistens. Afdæk bunden i skabet for du vil  helt sikkert spilde lidt. 
Hullet stænkes med vand så det er lidt fugtig. Tag lidt mørtel på skeen og kast det ind i hullet, eller på ryggen af skeen og presse det ind i hullet eller tag noget på pudsebræt og hold denne under hullet medens du med murerske presser det ind i hullet. 
Når det er lidt mere end fyldt sætter du dig med en kop kaffe  Eller sagt på en anden måde vente 1/2 . 1/1 time før du med pinden skraber overfladen så den er plan med det oprindelige. 
Så kører du i cirkler med pudsebræt, indtil det er fin glat. hvis der er huller hvor der mangler lidt kan du tilføje det og straks pudse over igen. 
Områder omkring røret rettes lige af med skeel-skeen. 
Røret vaskes med f.eks. en køkkensvamp. Så er der kun oprydning tilbage og rengøring af spand og værktøj. 
Det kan sagtens hærde i den tykkelse, hvorimod spartel kun kan tørre i maks. 4 mm tykkelse ad gangen 

Hold da op. Du har fanget essensen: Jeg er absolut rookie til alt der har med murerarbejde at gøre, og du giver mig en komplet opskrift, inkl ingredienser. Mange tusinde tak! 

I en perfekt verden skulle der nok en brandkrave på PVC røret inde fra naboen, men så snakker vi en større operation, hvor naboen nok også skulle inddrages..jeg  håber således at jeg bare kan se frem til en eller flere kopper kaffer mens jeg ser på muren størkne. Der er jo heller ikke tale om ny installation eller udskiftning af rør, men fiks af mur så jeg håber jeg kan komme igennem med den ovenfor beskrevne løsning - mange tak endnu engang

Hvis du begynder med pudsebræt for tidlig så flytter du bare rundt på mørtel massen.
Er det for sent så er det hårdt at arbejde med. Her kan lidt vand på pudsebræt eller stænke vand på den nye puds hjælpe dig. 
og jernskinne skal på igen bagefter. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg har ikke meget erfaring med den type arbejde, men skal jeg lave noget fortrækker jeg gipsmørtel. Jeg synes at det er lettere at arbejde med end traditionel mørtel. Det klæber bedre og er ikke så kritisk med tykkelse. Man skal blot være opmærksom på at gipsmørtel ikke er så vandfast som de almindelige typer mørtel, så det skal kun bruges inde. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også