Hvilken eternit tagplade?

hej
Jeg skal have flyttet en skorsten og dermed skiftet en tagplade for at lukke det gamle hul. Men hvordan finder jeg ud af, hvilken plade jeg kan bruge? Huset ligger 2 timer fra hvor jeg bor, så kan ikke lige tjekke.
Er der nogen der kan hjælpe, når jeg ved at taget er fra 1978 og et typisk eternittag (med asbest)

Min tanke er at bore og skære den nye plade efter den gamle plade, montere tagbånd og så skubbe på plads. Er det helt galt?

Vh
Carsten

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Pladerne hedder B5, B6, .... og tallet henviser til antal tommer mellem to bølgetoppe så hvis der f.eks. er ca. 13 cm mellem to bølger så er det en B5. ​Vær opmærksom på at pladerne fås dels med to hjørner skåret af og dels som "holdkantede" uden afskårne hjørner. Når du skal reparere et gammelt tag er det sikreste at ​bruge fuldkantede plader og så selv skære de hjørner af der er brug for.

Det er helt korrekt at bruge den gamle plade som skabelon, men hvis det bare er hjørner der skal gøres skrå, kan du bare bruge en knibtang til at brække det af i små stykker, så undgår du alt støvet.
Tak for svar. Og man kan ikke “udlede” om jeg har en b5/b6/b7 ud fra alderen på taget ?

Vh
Carsten

Nej, det vil jeg mene er umuligt. 
Hvor langt ligger huset fra nærmeste byggemarked er vel mere væsentligt end hvor langt du har dertil? Hvis det ligger kort derfra, kan du vel ringe og høre dem om de har fuldkantede plader i de forskellige dimensioner hjemme, derefter køre til huset, måle hvilken plade du skal bruge og derefter hente en?

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Tusse67 skrev den 16-09-2025 21:10:51

Hvor langt ligger huset fra nærmeste byggemarked er vel mere væsentligt end hvor langt du har dertil? Hvis det ligger kort derfra, kan du vel ringe og høre dem om de har fuldkantede plader i de forskellige dimensioner hjemme, derefter køre til huset, måle hvilken plade du skal bruge og derefter hente en?

25km 😯😯 men ja, det er nok den rigtige vej at gå 

Hvor ligger huset? der kunne være en her på siden der bor i nærheden 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg fandt et billede af et anneks jeg har på min sommerhusgrund. Jeg talte antallet af bølger på taget. Jeg kender den indvendige længde. Jeg lagde noget til for væg og udhæng. Det gav meget præcist 15 cm mellem hver bølgetop - altså 6 tommer. Jeg har ikke kontrolleret om det er rigtigt. Måske kan du bruge den metode. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis