Den senere tid har vores Siemens fryseskab haft problemer med at fryse nok.
Temperaturen har været oppe omkring -8 grader, og alarmen har lydt og blinket.
Nu har jeg sat mig for, at vil prøve at lave det selv, og er begyndt at sætte mig ind i hvad der kan være galt.
Det drejer sig om et Siemens fryseskab GS40NA31.
I første omgang har jeg slukket skabet og ladet det tø op. Det har resulteret i omkring 2 liter vand i opsamleren i bunden af skabet over kompressoren.
Det siger mig, at NO FROST systemet angivelig er defekt. Jeg antager, at der har været opbygget en masse is omkring kølelegemet, som har forhindret skabet i at fryse nok.
NO FROST systemet skal som jeg forstår det blive aktiveret af en timer 4 gange i døgnet, hvor der tændes et varmelegeme i ca. 20-30 minutter som afrimer kølelegemet og smeltevandet løber derefter ned i opsamleren i bunden af skabet og fordamper ved at kompressorens varme opvarmer smeltevandet.
Jeg er udfordret med at skille fryseskabet ad på en god og forsvarlig måde. Og søger også gode råd til hvor jeg evt. skal passe på under adskillelsen.
Pt. kan jeg ikke få de nederste fire hylder ud, da jeg ikke har teknikken eller specialværktøjet til at få hylderne ud. Der sidder også nogle clips til at holde bagpanelet inde i skabet på plads, som jeg ikke kan få ud. Det lader i hvert fald til, at mindst de to øverste clips skal ud, da kølelegene og varmelegeme sidder i toppen af skabet.
Jeg har fået vredet de to clips som holder noget af kølelegemet på plads ud, og som det ses på det ene vedhæftede billede kan jeg nu se ind til kølelegemet øverst i skabet, men kan ikke trække det ud, da hele 'klumpen' har fat i bagpanelet med to clips, som bare sidder fast.
Hvordan kommer jeg videre herfra?
Næste skridt vil være at komme til at måle på varmelegemet for at tjekke om det er ok.
Timeren skal også tjekkes, og der vil jeg godt vide, hvor den sidder.
Jeg håber, at det i givet fald er servicevenligt.
Jeg har fået at vide gennem en ven, at der skulle være tegninger at finde på nettet, men jeg kan ikke umiddelbart finde nogen!
Håber på snarlig hjælp, da vi snart skal have en masse kød i fryseren.