Hjælp til at adskille Siemens fryseskab

Den senere tid har vores Siemens fryseskab haft problemer med at fryse nok.
Temperaturen har været oppe omkring -8 grader, og alarmen har lydt og blinket.

Nu har jeg sat mig for, at vil prøve at lave det selv, og er begyndt at sætte mig ind i hvad der kan være galt.
Det drejer sig om et Siemens fryseskab GS40NA31.

I første omgang har jeg slukket skabet og ladet det tø op. Det har resulteret i omkring 2 liter vand i opsamleren i bunden af skabet over kompressoren.

Det siger mig, at NO FROST systemet angivelig er defekt. Jeg antager, at der har været opbygget en masse is omkring kølelegemet, som har forhindret skabet i at fryse nok.

NO FROST systemet skal som jeg forstår det blive aktiveret af en timer 4 gange i døgnet, hvor der tændes et varmelegeme i ca. 20-30 minutter som afrimer kølelegemet og smeltevandet løber derefter ned i opsamleren i bunden af skabet og fordamper ved at kompressorens varme opvarmer smeltevandet.

Jeg er udfordret med at skille fryseskabet ad på en god og forsvarlig måde. Og søger også gode råd til hvor jeg evt. skal passe på under adskillelsen.

Pt. kan jeg ikke få de nederste fire hylder ud, da jeg ikke har teknikken eller specialværktøjet til at få hylderne ud. Der sidder også nogle clips til at holde bagpanelet inde i skabet på plads, som jeg ikke kan få ud. Det lader i hvert fald til, at mindst de to øverste clips skal ud, da kølelegene og varmelegeme sidder i toppen af skabet.

Jeg har fået vredet de to clips som holder noget af kølelegemet på plads ud, og som det ses på det ene vedhæftede billede kan jeg nu se ind til kølelegemet øverst i skabet, men kan ikke trække det ud, da hele 'klumpen' har fat i bagpanelet med to clips, som bare sidder fast.

Hvordan kommer jeg videre herfra?

Næste skridt vil være at komme til at måle på varmelegemet for at tjekke om det er ok.
Timeren skal også tjekkes, og der vil jeg godt vide, hvor den sidder.
Jeg håber, at det i givet fald er servicevenligt.

Jeg har fået at vide gennem en ven, at der skulle være tegninger at finde på nettet, men jeg kan ikke umiddelbart finde nogen!

Håber på snarlig hjælp, da vi snart skal have en masse kød i fryseren.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Martin

Tak for hurtigt svar omkring ​tegning.

Der ser ud til at ​være ikke bare ét men to varmelegemer 0129 og 0130.
Hvorfor to varmelegemer?

Hvad med timeren? Hvor er den på tegningen?

​Findes der ikke en tegning mere, hvor der står hvilke dele som refererer til de forskellige numre, 0129, 0130, osv.

Mvh. Peter
Inden du skiller det helt ad så ville jeg prøve om den ikke opfører sig ok nu. Det er en meget almindelig fejl at skabsfryser kan lave en isblok, og det kan give en ond cirkel. Afrimning foregår når den ønskede temperatur er nået, men begynder der at dannes is så opnår den aldrig at komme derned og derved ingen afrimning. 
Der sidder sikkert 2 termofølere, men ellers foregår hele styringen i elektronikken i for bindelse med knapper og display. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Til Martin

Tak for endnu et hurtigt svar.

Nu ved jeg indtil videre hvor i fryseskabet, at jeg skal fokusere.
At ​jeg så stadig ikke kan få det adskilt er en anden sag.

Mvh. Peter
Annonce
Til Erik

Da jeg i øjeblikket ikke kan komme videre med at skille ad, så prøver jeg efter dine oplysninger at starte fryseskabet igen, og ser om det nu opfører sig normalt, og kan komme ned på -18 grader.

Jeg vender tilbage om nogle dage med en status.

Mvh. Peter
Til Erik og andre interesserede

Fryseskabet virker nu igen perfekt.
Allerede her til morgen var temperaturen nede på -18 grader.
Skabet stod og blinkede på -18 grader, men det stoppede efter reset af alarmknappen.

Jeg har købt et billigt termometer til at kontrollere med, og det viser også -18 grader.
Der er nu også helt ro, da kompressoren pt. ikke kører. Det gjorde den angiveligt konstant før, så at skaber nu fungerer som det skal, er jo også godt for elregningen, win-win!

Det eneste jeg reelt har gjort, er at tø skabet op. Derved kom der omkring 2 liter smeltevand i opsamleren
over kompressoren nederst i skabet. Jeg brugte en stor engangssprøjte til at suge vandet op med.
Det gjorde jeg over nok 4-5 gange, og til andre så husk jævnligt at holde øje med hvor fyldt opsamleren er.
Jeg blev overrasket over, at der kom omkring to liter i alt.

Fejlen har været opbygning af is i fryseskabet, som har forhindret det i at fryse nok.
Om det blot har været en uheldig omstændighed med opbygningen af is, eller NO FROST systemet er defekt og isen kommer igen må tiden vise.

Tak for hjælpen...

Mvh. Peter
godt at du fik klaret problemet  

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Man holder normalt ikke øje med vand i bakken over kompressor. Denne bakke sidder netop på toppen af kompressor for at her er der noget varme så vandet fordamper efterhånden. 
Jeg har ingen ide om trådstarter har gjort det, men det er en udbredt misforståelse at man skruer termostat længere ned hvis fryser kniber med t holde temperaturen. Er der kommet isblok, så får den endnu sværere ved at få den væk hvis man kræver f.eks. - 20 gr. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Til Erik

Jeg holdt kun øje med vand i bakken over kompressoren under optøning af fryseskabet.
Bakken var tæt på at løbe over to gange, da den jo ikke kan indeholde de omkring to liter smeltevand, som løb ned i bakken.

Og nej, normalt skal man ikke holde øje med vand i bakken, da der jo under normal drift kun vil komme små mængder vand, som netop fordamper ved hjælp af varmen fra kompressoren.

Jeg havde hele tiden termostaten stående på -18 grader.

Og til info så har jeg igen her til formiddag tjekket fryseskabet, og temperaturen holder sig på -18 grader og ingen alarm.

Endnu engang TAK for hjælpen.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis