Køkken - gode råd til ophæng af affaldssortering

Hej,

Min kone har købt tre Gårdsbutik med låg (fra IKEA), som er en 21 L spand. Dem vil hun gerne have hængt op på siden af vores køkkenø. Jeg har kun 2,5 cm køkkenskab at skrue i, så jeg er noget i tvivl om, hvordan jeg hænger de her affaldssorterings-spande op, så det kan holde. Noget med en liste (og hvilken) i bunden, som de kan hvile på og så skrue spandende i også. 

Hvordan ville I gribe det an?

Vh
KLS
Hej, Min kone har købt tre Gårdsbutik med låg... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Rolig nu.
Hvor mange kilo er det lige der skal smides ud i de genbrugsspande siden en håndfuld skruer ikke kan holde det?
Jeg har en 15 liters spand stående til madaffald, som er det tungeste genanvendelige vi har i vores køkken og den når da aldrig over 2-3 kilo når den er fyldt.

Ellers så bed konen om at tømme spandene lidt oftere   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 15-09-2025 12:41:55

Rolig nu.
Hvor mange kilo er det lige der skal smides ud i de genbrugsspande siden en håndfuld skruer ikke kan holde det?
Jeg har en 15 liters spand stående til madaffald, som er det tungeste genanvendelige vi har i vores køkken og den når da aldrig over 2-3 kilo når den er fyldt.

Ellers så bed konen om at tømme spandene lidt oftere   

Det er ikke mange kilo, men jeg ved at hele familien hellere vil stå og hoppe i spanden for at fylde mere i istedet for at gå ud og tømme den. Hvis jeg bruger 4x20mm skruer, hvor meget kan de så holde? 

Grunden til, at jeg gerne vil stille dem på en liste af en art er 1) for at de kan understøtte og holde vægt og 2) for at de tre spande er fuldstændigt på linje. Foreksempel på en skureliste eller noget i den stil?

Det er ikke let at sige hvor meget set kan holde. Dørlågen under en vask sidder normalt med 4 skruer. Den kan godt klare en spand. Det er selvfølgelig skruer med større diameter, end dem man normalt får i 20 mm længde. Det er ikke så meget hvad skruerne kan holde, mere hvad træet kan holde, med nogle bestemte skruer. 
Så synes jeg du skal opdrage dem lidt.

Listen skal jo også skrues fast, og hvis du ikke vil lave gennemgående bolte, fordi du ikke vil pille køkkenet fra hinanden, ja så er du ligevidt når familien begynder at hoppe... 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Uanset hvad du vælger som ophæng, er der plads til en plastpose i spandene så de kan tømmes hygiejnisk? Affaldsspande bliver hurtig ulækre. Særligt kompostspanden skal tømmes næsten dagligt for ikke det lugter. Det samme gælder vel også for madaffald.

Efter flere forsøg er denne også fra IKEA den mest praktiske hos os.

PS: Vi har ikke madaffald - vi har hund  

Vi har det system med to spande på en sidehængt udtræksskinne, mener det hedder Pelly. Der sidder på hvert beslag 2 stk 15mm skruer i toppen og et stk i bunden. Det holder fint med de i alt 6 små skruer på trods af ihærdigt "propperi" (synes de 10l/spand er for lidt, som det ses er den til plast ved at flyde over) og har siddet der i knap 7 år uden brug af lister og lim.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også