Dampspærre ved nyt gipsloft

Hej LDS

Jeg overvejer at tage et gammelt, skævt gipsonitloft ned og i stedet opsætte to lag gips på ny forskalling. Væggene (gips) er dejligt lige og i lod, så dem vil jeg jo gerne bevare.

Der er efterisoleret på det uudnyttede tagrum, og jeg tænker derfor at opsætte dampspærre i loftet. Mit spørgsmål går på, hvordan jeg skaber en tæt overgang mellem den nye dampspærre i loftet og den eksisterende dampspærre (fra 80’erne) i væggene.

Jeg er endnu ikke begyndt at tage det gamle loft ned, så jeg har ingen fotos. 

På forhånd tak for hjælpen!
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis dine vægge vender imod andre opvarmede rum skal der ikke være dampspærre i disse - men hvis det har fungeret siden 80'erne bliver det nok ved med det, der var ikke krav til tæthed dengang så udførslen kan ikke forventes at være efter nutidig standard.
Ift dampspærre i loft så placeres dampspærren enten umiddelbart over eller under forskallingen og den fastgøres med dampspærretape imod enten den eksisterende dampspærre eller alternativt (som det oftest gøres) med folieklæber imod topkant af væggen - dine 2 lag gips i loftet vil gøre at kanten på dampspærren bliver skjult når du afslutter hjørnet med en flexibel og overmalbar fuge.

/BOFH

NB - husk udligningsring til dine loftdåser til el hvis de ikke udskiftes så de kommer til at ligge plant med underkant af det nye loft.

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg ville bruge Fibergips plader, så kan du nøjes med 1 lag. Vælg dem med retkant så kanter limes med den specielle lim som hører til produktet. Fibergips plader or også nemmere at skrue op. 
Ved gips plader skal skruen spændes ret præcis, enten sidder den uden for overfladen eller også trænger den igennem paplaget og så holder denne skrue intet. Ved fiber gips er det ensartet holdbar hele vejen igennem pladen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tusind tak for jeres svar – jeg vælger Fermacell, når jeg kommer så langt
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også