Montering af vask i massiv egetræsplade

Vi er i gang med overvejelser omkring noget renovering/fornyelse af vores køkken. I den forbindelse ønskes bordplade i massivt egetræ og vask undersænket/flush med bordfladen.
Men, jeg har set og fået forklaret flere måder at gøre det på, dog aldrig helt flush med bordfladen. Et firma ville lave en fræset kant, så endetræ på bordplade var synligt 5-8 mm svjks. Et andet nogenlunde måske lidt mindre dybde, og affaset kant hele vejen rundt - en pænere løsning, men jo alligevel med lidt endetræ synligt.

Er der en særlig grund til, at vasken ikke monteres helt plan med bordfladen?

EDIT
Fx denne: Franke underlimet fragranit MRG 210-52TL 1 hul Stone Grey

PS: Hvad er specielt for at de kalder den til unerlimning? Den kan vel monteres både underlimning, nedfræset og bare i hullet?

Jeg kan alt - når det lykkes.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Inden du går videre er det vigtigt at vide hvad vasken består af: Er det porcelæn er det ret enkelt, men er vasken af metal er sagen en helt anden.
RantZau: Jeg har lige opdateret med et eksempel på vask, Det skal (iflg konen) aldeles desværre ikke være rustfri :-)

Jeg kan alt - når det lykkes.
Forskellen ligger oftest i hvordan kanten på vasken er udført, for at den kan planlimes er det bedst at kanten er skarp. Men hvis vasken bare skal ligge ovenpå skal der jo være en runding for at man ikke skærer sig eller lignende.
Se en tegning i linket herunder. Der er forskel på om vasken er underlimet eller planlimet. Ved planlimning fræses en fordybning i bordpladen svarende til tykkelsen af det materiale, vasken er lavet af. Så kanten af vasken hviler på det nedfræsede stykke. Der skal sikres godt mod fugt i kanten af bordpladen.
Se tegning her

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis