Hej, jeg har en 1978 DeTomaso Longchamp med et sikkert ret simpelt elsystem. Men jeg har brug for lidt hjælp.
Historien er, at da jeg købte den havde den svært ved at starte når varm, starteren løb næsten ikke rundt. Det var nemt at løse, forrige ejer havde lavet en tyverisikring hvor stelkablet fra batteriet løb 1.5m hen til en nødstopkontakt som gik ind i fodrummet. God tyverisikring, men kostede åbenbart for meget spænding. Jeg fjernede det, og satte to ca 30cm stelledninger på, den ene til motoren og den anden til chassis. Så var startproblemerne løst, starteren pisker rundt. Så langt så godt...
Men selvom alt elektrisk virker, så er der for lidt spænding til de ting der går over tændingen. Viskerne går i stå hvis ikke ruden er våd nok, og elruderne kan ikke rulles helt op hvis A/C og blæseren kører. Så noget er galt.
Hvordan finder jeg ud af med et multimeter om det er "+" eller "-" der er problemet? Og hvis det f.eks. er "-", hvordan finder jeg så ud af hvilken af de 2-3 stelforbindelser der er problemet.
PS. Det er en sjælden bil, og der findes ikke et ledningsdiagram til den, kun til søstermodellen Deauville, hvor det meste men ikke alt passer...
Tak!