Råd i bjælke

Hej,

Jeg har denne bjælke under vores "altan" er der har vist sig at være i den øvre del af bjælken. 

Er det muligt skifte den uden at hele bjælken skal skiftes? 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er der i vejen med at skifte hele bjælken - bortset fra de sidste 10 cm ind mod muren ?
Det er også en mulighed, men hvordan vil man samle den nye bjælkestump med den gamle bjælke stump? 
Ved enten at lave en samling (der findes mange forskellige) eller bruge et gerberbeslag - der er mange måder.
Hvis det kun er i det yderste stykke kan man også bare understøtte midlertidigt ved siderne, skære det dårlige træ væk og lime en lus ind (tilpasset erstatningstræ).

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det bedste vil jo være at skifte bjælken helt ind i muren. Ellers skærer du det væk som vises og sætter et nyt stykke ind. Limes og med et par lange skruer nedefra og op vil det holde. De skal være inden for den lodrette stolpe. 
Det skal nok ikke være mere end 1/2 delen du skærer væk. Bjælken ser ud til at være dimensioneret rigelig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Inden du starter, understøttes det overliggende med en soldat for at give lidt luft når du fjerner det angrebne sted.

Den traditionelle og mest elegante længdesamling af tømmer udføres som lige blad med skråt stød. Overlappet bør være 3x dimissionen. Overlappet kan også udføres som skråt hageblad med lige stød, hvor enderne er en sjettedel af tykkelsen. Sidstnævnte samling aflaster skruerne effektivt og beskytter enderne bedst.

Samlingen udføres så tæt på muren som muligt. Den frie ende saves skrå så vand bedst løber af. Den frie ende kan eventuel inddækkes.

Det er ikke nødvendigt at lime hvis du har været omhyggelig med tilpasningen. Skruerne der holder samlingen proppes. Først herefter fjerner du soldaten. 

Til den slagt samlinger vil jeg anbefale du anskaffer et 2" stemmejern af god kvalitet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis