Skimmelsvamp i hulrum under vinduesplade?

Hej allesammen.

Jeg skal have opsat isolering på indersiden af en tung ydermur under et vindue, da murstensvæggen her er ret tynd (jeg tror den er 1½ sten tyk). Det er et mindre område på ca 1m2 og planen er at benytte 100mm fugtadaptive plader.

Mhp at gøre klar til dette arbejde har jeg  afmonteret et bræt under vinduespladen, og finder i hulrummet under vinduespladen noget sort spindelvævslignende skidt og sorte plamager på væggen (se billeder)

Mit spørgsmål er om disse sorte områder kunne være skimmelsvamp, og hvis ja hvad bør man så gøre her?

Jeg har støvsuget det værste væk med en H-støvsuger, skal jeg bare sprøjte resten med rodalon og protox hysan og skrubbe? Eller er jeg nødt til at afmontere hele vinduespladen så jeg kan rense i bund, evt kassere vinduespladen? Det ser ud til at vinduespladen er opklodset på klatter af PU skum, og de sorte områder/plamager ser også ud til at strække sig under under PU- skummen.

Og hvordan undgår jeg at det sker igen? Der har såvidt jeg kan se ikke været lagt noget isolering ind i hulrummet under vinduespladen, så jeg tænker måske der er opstået en kuldebro i hulrummet der har givet mulighed for skimmelsvamp. Er det nok bare at stoppe fx Rockwool isolering ind i hulrummet under vinduespladen, efter at opsætning af de fugtadaptive plader er gjort?

På forhånd tak!
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lige en hurtig opdatering på dette, i fald andre støder på lignende. Jeg havde en murer ude som vurderede der kunne være tegn til begyndende skimmelsvamp på væggen, men intet alvorligt. Han anbefalede en grundig rengøring af væggen med rodalon inden der bliver opsat skomwall - så det er planen :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis