Reparation af pudset væg på tagrør

Hej LDS

Vi har købt os et hus fra 1961. Hurra hurra. 
I soveværelset var der en stor revne fra loft til gulv i en indervæg. Det er et sted hvor en trævæg med tagrør, hønsenet og puds møder en pudset murvæg. 
Der var tapet på før, som skallede af omkring revnen. 
Pudsen er ret porøs omkring revnen, så jeg har måtte banke det mest porøse puds af men murerhammer. 
Til venstre for revnen, hvor der stadig er murværk, har tidligere ejer vidst forsøgt at reppe det med noget andet end puds - det virker som noget der indeholder beton. Pudslaget er ca. 20 mm. 
Planen var umiddelbart, ved mindre i har bedre bud, at der skulle sandspartel på måske/måske ikke med væv til sidst og så males. 
Mine spørgsmål til jer kyndige:
Samling mellem to materialer er altid noget rod - hvordan kommer jeg bedst omkring det her? 
Kan jeg bare smide puds i krateret og så trække det pænt? 
Skal der noget andet i krateret der binder bedre? Mørtel? 
Skal der mørtel og så puds? 
Man må gerne forklarer mig det som om jeg er mindreårig - jeg er udlært tømrer, men dét her er nye vande. 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som du selv skriver så er det altid problematisk med to materialer op mod hinanden. Du kunne prøve at pudse op med kalkmørtel, som er lidt mere fleksibel end mørtel med cement i, og så trykke noget glasfibernet ind i mørtlen, men sådan et det bliver dækket og ikke synligt når du er færdig. Måske det kan give noget bedre styrke og fleksibilitet. 

Ellers skal du lave noget udsmykning, f.eks. en flot vejrbidt stamme der er blevet flækket, som du sætter op der hvor revnen er.
Ville armere overgangen med noget netpuds.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

perhans skrev den 09-09-2025 09:01:36

Som du selv skriver så er det altid problematisk med to materialer op mod hinanden. Du kunne prøve at pudse op med kalkmørtel, som er lidt mere fleksibel end mørtel med cement i, og så trykke noget glasfibernet ind i mørtlen, men sådan et det bliver dækket og ikke synligt når du er færdig. Måske det kan give noget bedre styrke og fleksibilitet. 

Ellers skal du lave noget udsmykning, f.eks. en flot vejrbidt stamme der er blevet flækket, som du sætter op der hvor revnen er.

Når du skriver kalkmørtel - findes der så et færdigt produkt som man bare kan blande vand i som du kender til? Der er 100 forskellige slags mørtler og pudser i byggemarkedet, så man bliver jo helt rundtosset. 

Hvis der så kommer mørtel i hullet og net, skal der så puds udenpå det igen? Eller kan jeg sandspartle ovenpå den tørre mørtel? 
BOFH skrev den 09-09-2025 09:32:45

Ville armere overgangen med noget netpuds.

/BOFH 

Hej. Tak for svar. 

Kan du være mere detaljeret? 
Hvilket puds og hvilket net? Bare et glasfiber puds net? 

Ville jeg kunne sandspartle ovenpå dét og hele væggen efter reparationen? 
Jeg er amatør og slet ikke ekspert, men der findes NHL hæftemørtel som evt kan bruges. Det er en kalkmørtel med latex i der hæfter på alt og kan passende bruges sammen med glasfiber armeringsnet. Man kan bare ikke lægge så tykke lag på af gangen, og jeg har oplevet at få nogle svindrevner når jeg brugte det. Måske fordi jeg lavede for tykke lag. For at undgå dette prøvede jeg at blande lidt PP microfibre i og det hjalp - ingen svindrevner. Microfibrene gør dog mørtlen noget sej og tør at arbejde med. Men det er måske ligegyldigt med svindrevner hvis du alligevel skal spartle væggen bagefter.

Jeg synes dog NHL hæftemørtlen føles mere som at arbejde med spartelmasse end med en normal kalkmørtel, da den er så klistret. Havde ret svært ved at pudse overfladen, det virkede bedre bare glatte ud med en spartel

Hvis du alligevel skal spartle væggen bagefter kunne det måske være en ide også at lægge en papirstrimmel på revnen, hvis det skal være med livrem og seler. Måske kunne man endda bare udelukkende spartle revnen og lægge en papirstrimmel på...men ved ikke om det holder med kun en papirstrimmel.

Sidst vil jeg lige nævne at amerikanerne er begyndt at bruge noget armering der hedder Fibafuse. Skulle holde lige så godt eller bedre end papirstrimmel og være lettere at bruge, der er flere videoer på youtube omkring det. Men af en eller anden grund kan det ikke fås her i EU, men skal købes fra den Amerikanske amazon. Jeg havde faktisk overvejet at købe en rulle da jeg har en lignende overgang som skal spartles, bare for at prøve det.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også