Kan jeg sikkert lade min bil på nødlader?

Hej alle. Jeg har et elspørgsmål, som jeg håber at I kan hjælpe med.

Jeg har netop købt hus med kæresten. Tidligere ejer havde selv bygget huset. Han var snedker, og der er derfor installeret ret god el i værkstedet til diverse maskineri. Der er bla. to af de gamle komfurstik. 

Jeg har pt. en elbil som jeg dog overvejer at skifte ud til en anden. Mit kørselsbehov er ret begrænset (maks 60 km om dagen). Efter regeringens udspil med at fjerne elafgiften, ser jeg derfor ikke nogen god grund til at få installeret en ladeboks længere. Den elbil jeg har kig på, kan desuden maksimalt lade med 3,7 kW (AiWays U5).

Mit spørgsmål til jer er nu: Hvor mange kW eller A kan jeg sikkert trække med en nødlader over en længere periode og stadig være hel tryg ved, at der ikke sker skader? Og er det bedst at trække det fra det almindelige stik, eller er det bedst at finde en adapter til komfurstikket? Jeg tænker at strømmen bliver trukket gennem de samme ledninger? Og når vi nu er ved det, hvad med i sommerhus fra almindelig stikkontakt?

På forhånd tak for hjælpen,
Den fattige husejer

Rettelse: Jeg indser nu, at opslaget nok skulle have været under Lav-Hus. Jeg håber I kan se igennem fingrene med det denne gang
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor store er sikringerne til komfurstikket?
Da bilen maksimalt kan lade med 3,7 kW betyder det at den kun lader på en fase. Hvis dine sikringer ikke er 16A, skal der skrues ned for ladehastigheden. Og det kan måske været fornuftigt at gøre det alligevel, da det er en gammel installation. Hvis du skal ned på 6A, vil det cirka tage 5-6 timer at lade til 30 km. 
Der er 10A til værkstedet, og så ligner det, at der er 3 20A sikringer til "maskiner". Jeg har lige kigget, og der gemte sig et ekstra komfurstik, så det kunne jo tyde på, at de har ​hver deres 20A sikring. Tænker dog at være påpasselig med at trække så meget, når ​nu det er kontinuerligt.
Der er ingen problemer i kontinuerligt at trække 3,7 kW fra en fase på det stik du har skruestikken op af.

Det største problem ved at spare ladeboksen væk er at du mister muligheden for at styre hvornår du lade ift. elpris. Det kan dog være kineseren selv kan gøre det.

Selvbygger med stort S. 
Det er helt sikkert for meget med 20A til den type stikkontakt. Det må maks være 16 A ( grå bundskruer) Det er bedst at sætte din lader på det kraft stik. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis