Udluftning af skur/værksted

Jeg er lige blevet færdig med mit skur/værksted. Det er 8x3 og er isoleret med 100mm i loftet og 100mm i væggene. Gulvet består af herregårdssten på 10cm ​grus. Jeg har monteret en duka EL 700 th bad ventilator på 100mm i den ene ende og så har jeg sat en ​jalousi rist på en 100 rør i den anden ende. Men jeg synes ikke at den trækker nok fugt ud. Ventilatoren er ​sat til ​60% men synes ikke rigtig den trækker nok. Mit spørgsmål er om der evt skal et 100mm rør til op så den kan få noget mere luft ​ind for at skabe mere træk eller er ventilatoren bare dårlig. 

Eller er det en helt anden metode der skal til for at komme af med fugten. Igår var fugtigheden oppe på 73% selv om ventilatoren havde kørt hele ​natten og dagen. Da døren så havde stået åben i en halv time faldt den til 59%.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så skal du nok op i en kraftigere ventilator..

Det er nok det uisolerede gulv der driller dig, da du nok ikke har en fugtspærre under fliserne.

Jeg har en garage, bruger den ikke til bilen, den er isoleret med 100 mm i loft og væge, gulvet er uisoleret beton, men med en plastmembran under, jeg har ikke fugtproblemer, og har ingen udluftning.

Vi prøver igen, i morgen --
Det, der kan drille ved relativ luftfugtighed (den der måles i procent), er at den er helt afhængig af temperaturen.
Hvis temperaturen var 13 C i skuret da der var 73% luftfugtighed, og temperaturen steg til 16 C når døren blev åbnet, vil den relative luftfugtighed falde til 59%, uden at der fjernet fugtighed overhovedet.

Du kan ikke få en lavere absolut luftfugtighed (den der måles i gram/kg luft) inde i skuret end ude, medmindre skuret er tæt som en ballon.  Da de fleste fugtighedsmålere er i procent, kan du bruge et værktøj som dette:
https://www.lenntech.com/calculators/humidity/relative-humidity.htm
Indtast udetemperatur og luftfugtighed, så kan du prøve med forskellige indetemperaturer og se hvad du kan opnå. Gulves konstruktion vi nok gøre at du får en højere luftfugtighed end den teroretiske.

Vores udendørs måler siger 19° og 97% udendørs lige nu, så ........

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Du kan ikke få lavere fugtighed her om sommeren. Men det er også helt fint, bare værktøjer ikke ruster, og det formoder jeg ikke det gør. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Værktøjet rustner ikke. Ihvertfald ikke endnu.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis