Hvilken fryser må jeg stille i uopvarmet garage?

Vi har ofte brug for ekstra frysekapacitet ifm. slagtning osv.

Derfor har jeg fået den ide at købe en billig kummefryser og stille den i vores uopvarmede garage, hvor vi alligevel har pladsen...

Men nu kommer så problemet: når jeg læser på de forskellige datablade til kummefrysere, så står der typisk at de er lavet til en omgivelsestemperatur på mellem cirka 10 og 40 grader.

I en uopvarmet garage bliver det jo koldt om vinteren. Jeg tror ikke det bliver 40 grader om sommeren, men den kan jo sagtens komme ned på -10 en hård vinter.

Men det er jo også en fryser - så gør det noget?

Ville I have betænkeligheder ved at købe en fryser som fx denne:
https://www.harald-nyborg.dk/kummefryser-293e og stille den i garagen?

Min intuition siger jo, at det burde være billigere at fryse noget ned og holde det koldt i en fryser, hvis det allerede er koldt omkring fryseren. Men måske fungerer det ikke sådan?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg fandt så lige denne fryser: https://www.elgiganten.dk/product/hvidevarer/koleskabe-fryseskabe/kummefryser/logik-kummefryser-lcf198w23e/633636#description

Den ligner påfaldende meget Harald Nyborgs WASCO maskiner. Så meget, at det nok er den samme...

MEN der står faktisk dette i produktbladet:
This appliance is intended to be used at an ambient
temperature between 10°C and 38°C to achieve the
claimed Energy Consumption and Grading.
The minimum operation temperature of this
refrigerator is -15°C.

Det er jo lidt selvmodsigende... Men der står jo, at den kan holde til -15 grader C?

Så den skulle vel være OK at sætte ud i garagen?

Det er ikke selvmodsigende. 
Imellem 10 - 38 grader kører den med de opgivne specifikationer, men kan køre ned til de - 15.
Jeg har igennem mange år haft en 400 l Gram kummefryser stående ude i garage. Ingen problemer på noget tidspunkt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Databladet skriver blot at effektiviteten kun kan sikres når temp. er mellem 10-38 grader.

Det betyder ikke at fryseren ikke virker udenfor dette interval.
J.A.F. skrev den 07-09-2025 19:01:03

Du stillede nogenlunde samme spørgsmål for 3 år siden https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/243366/s/fryser-i-uisoleret-skur 

Men se her https://www.elgiganten.dk/magazine/hvidevarer/fryser/fryser-med-frostbeskyttelse der også henvisning til nogle emner.

Godt fanget. Det er rigtigt. Jeg havde lignende overvejelser for år tilbage. Og mente også nok at jeg havde spurgt men kunne ikke finde opslaget. Dengang endte jeg med at stille fryseren inde. Men nu bor jeg et andet sted.

Jeg køber sådan en til -15 og stiller udenfor.

Annonce
de minus 15 gr er den laveste drift temperatur som fryseren kan indstilles til at holde , det har ikke noget med omgivelse temperaturen  at gøre , 

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Det er så ikke korrekt Karl Alle frysere kan indstilles til at komme længere ned end de anbefalede - 18 grader
her et udsnit fra Elgiganten 
Har du fx en kummefryser udendørs i skuret eller garagen, skal du være sikker på, at den kan klare de lave temperaturer om vinteren. Ellers påvirkes temperaturen inde i fryseren og dermed også indholdet, nemlig din mad. I værste fald går fryseren i stykker. Når en fryser er forsynet med frostsikring, kan den stå ved temperaturer helt ned til -15 °C. Så kan du uden bekymring lade din fryser stå i et skur, i garagen eller i et andet uisoleret rum.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LennartBertelsen skrev den 07-09-2025 19:17:34

Godt fanget. Det er rigtigt. Jeg havde lignende overvejelser for år tilbage. 

Lennart det var fordi jeg vidste jeg havde set spørgsmål for over et år siden, da jeg selv skulle have en skabsfryser der kunne klare sig i et skur. Men jeg kunne ikke finde nogle ``almindelige´´ skabe der kunne klare det, så dem der var tilbage kostede meget, så der endte jeg med at isolere skuret indefra, så kom temperaturen i i hvert fald ikke i minus medmindre det fryser 15 grader i en uge i træk.

J.A.
Det løser vi....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis