Renovering af læmur

Hej LDS

Vi har en læmur som den tidligere ejer har "pudset" og malet med plastmaling . Det har den tydeligvis ikke haft godt af.
Jeg er i gang med at fjerne malingen og den knald hårde mørtel mellem sten og maling. Det går ok med vinkelsliberen med kop og sug monteret.
Jeg regner med at bruge en fugefræser til at fjerne de dårlige fuger og skifte de frostsprængte sten.

I sidste ende skal muren være diffusionsåben - ville en kalkcementmørtel KC 50/50/700 ikke være en god kandidat til både fuger og pudsning? Gode egenskaber fra kalken+styrken fra cementen? Eller tager jeg helt fejl? Eller findes der bedre kandidater?

Så vidt jeg har forstået kan man ikke bruge en ren kalkmørtel, når der oprindeligt er brugt cement i muren.

I følge bygningsattesten er muren opbygget af bastardmørtel.

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej LDS  

Er kommet frem til at der også mangler nogle åbne studsfuger i bunden, 2 pr l/m. Vil det give mening osse at lave disse i toppen?
Vil også lave en bredere murafdækning - den nuværende er pæn, men virker for smal.  Den stikker kun 1-1,5cm ud fra muren.

Er stadig i tvivl om hvilken mørtel som vil være passende. Den oprindelige er beige og virker ikke til at være alt for cementholdig. Måske bakkemørtel 1:12?

Er det en mulighed at lade muren være som den er, uden pudsning eller nogen form for afslutning. Selvfølgelig efter div. løse fuger og sten er repareret. - Eller er det udelukket da jeg har høvlet det yderste lag brandhud af stenene.  Eller er det med brandhud en skrøne fra gammel tid? 

Er der nogle der har nogle fif til projektet så er de mere end velkommen til at byde ind  
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også