Skur til regnvandstank

Har længe haft lyst til at opsamle regnvand, og fik så fingrene i en 800 liters palletank.
Satte den op af carporten som har sokkel, så den ene side af skuret er skruet fast der, i den anden side af skuret har jeg med et jordbor boret ned i frostfri og brugt noget 3" galvaniseret vandrør som stolpebære.

Har tilsluttet tagnedløbet direkte til vandtanken, og lavet et overløb fra tanken så der er plads til vandet kan udvide sig i frostvejr, overløbet render i en faskine hvor tagnedløbet før var tilsluttet.

Har lavet en gammel køkkenvask om til et filter, ved at sætte en dobbeltbund i af perforeret rustfri plade, og bruger filtervat som filter, og et dørslag til det grove.

Vi har haft den i et ½ års tid, og det fungere perfekt, stadig helt klar vand, som det ses på sidste billede har filtervatten samlet en del snavs fra.

Vi prøver igen, i morgen --
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den flotteste løsning jeg har set med regnvandstank, og fin filterløsning. Men kan i klart jer med 800 ltr?
Jeg har en 2500 ltr. kugletank gravet ned under terrassen. En længere tørkeperiode kan godt give vandmangel.

Søren O
Søren O skrev den 06-09-2025 19:01:40

Den flotteste løsning jeg har set med regnvandstank, og fin filterløsning. Men kan i klart jer med 800 ltr?
Jeg har en 2500 ltr. kugletank gravet ned under terrassen. En længere tørkeperiode kan godt give vandmangel.

Mange tak for de rosende ord..

Indtil videre har vi klaret os fint, men vi vander også kun nogle krukker, med en vandkande, og så har vi fundet ud af det er super godt til at pudse vinduerne i, da der ingen kalk er i det.

Forleden var vores vandværksvand afbrudt en formiddag pga. ledningsarbejde, så var det jo rart at kunne hente et par spande vand til toilettet.  

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg lukker vand ud af min tank før vinter, og flytter tagnedløb så den ikke fyldes. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 06-09-2025 22:28:50

Jeg lukker vand ud af min tank før vinter, og flytter tagnedløb så den ikke fyldes. 

Vi har palletank i brændeskur og tømmer ikke før vinteren. Den fryser helt eller delvis. Har i de 10+ år den har stået der ikke haft defekter pga frost/is o.l.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Stilfuld løsning du har begået Je_ns. Klap dig selv på skulderen.
Den eneste fare ved det kunne være at du(eller konen) får smag for mere og så bliver du nød til at udvide tilbygningen     

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Det er jo rent luksus du der har begået je_ns. 

Nu fanger bordet som PinkHenrik har gennemskuet. Nu sidder du i saksen. 
Virkelig smart løsning. Og du sparer da en masse penge også 
Det ser godt nok fedt ud og filteret er også en fiks løsning.
Jeg ville ønske sådan en regnvandsbeholder var ligeså god at have, når man havde et gammelt hus. For grønsagerne i drivhuset hvilket nok bedre kunne lide regnavnd end postevandet der ellers bliver brugt eller planterne i haven når det er tørt om sommeren.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også